Köpläge i städad nykomling

Coor Service Management tillhör årets floppar bland nyintroduktionerna. Även om viss osäkerhet kvarstår på kort sikt är aktien köpvärd.

Tjänsteföretaget Coor Service Management tillhör årets noteringsfloppar på Stockholmsbörsen. Den första kvartalsrapporten som noterat bolag sänkte aktien med över 12 procent på rapportdagen i slutet av augusti. Nuvarande aktiekursen strax över 30 kronor innebär att Coor tappat 20 procent sedan börsnoteringen till kurs 38 kronor.

Bolagets ursprung är Skanska Services, en verksamhet inom facilities management (FM), som byggbolaget 2004 sålde till riskkapitalbolaget 3i. Tre år senare såldes Coor vidare till brittiska riskkapitalbolaget Cinven som satte bolaget på börsen i år. Cinven kvarstår som huvud­ägare med knappt 35 procent av aktierna.

Inom FM ryms tjänster som allmänt fastighetsunderhåll, post- och godshantering, städning, catering, säkerhet och receptionsservice. I tider då allt fler företag vill fokusera på kärnverksamheten är kringverksamheten tjänster som ofta outsourcas. Coor uppskattar att drygt hälften av den nordiska FM-marknaden, värd nära 380 miljarder kronor, har lagts ut på entreprenad.

Coors fokus ligger på ett mind­re segment av denna marknad, den så kallade integrerade FM-marknaden (IFM). Det handlar enkelt uttryckt om när kunder köper en helhetslösning med flera FM-tjänster av samma leverantör, något framför allt storföretag efterfrågar. Till skillnad från den mycket fragmenterade och hårt konkurrensutsatta FM-marknaden är IFM-marknaden relativt konsoliderad. I Norden har de tre största aktörerna Coor, danska ISS och franska Sodexo totalt 82 procent av marknaden. IFM-kontrakt står för drygt 64 procent av Coors omsättning.

Av Coors prospekt framgår att bolaget sedan 2012 omförhandlat 70–80 procent av IFM-kontrakten i en icke konkurrensutsatt situation, det vill säga att kunderna inte begärt in anbud från andra leverantörer. Om bolaget fortsätter att sköta sina kort rätt är konkurrenssituationen långtifrån så tuff inom IFM-segementet som inom försäljning av exempelvis enbart städtjänster på FM-marknaden, där tjänsten naturligtvis blir mer av en råvara med större fokus på pris.

På Coors kundlista finns bolag som Ericsson, Volvo Cars och SAS. I fjol tog Coor dessutom hem en av de största IFM-affärerna i Norden när Statoil outsourcade tjänster till kontors- och produktionsanläggningar i Norge där omkring 20 000 anställda arbetar. Kundlistan imponerar, men innebär naturligtvis även risker då stor­kunder som försvinner kortsiktigt kan slå mot resultatet. Under första halvåret i år tappade Coor kontrakt värda 160 miljoner, men vann kontrakt för 505 miljoner. Nettot innebär en tillväxt på fina 9 procent, väl över det finansiella målet om 4–5 procents årlig organisk tillväxt.

Desto tråkigare läsning i halvårsrapporten var att några större kunder i Sverige och Norge aviserat neddragningar i sina verksamheter under andra halvåret, vilket tillfälligt kommer påverka Coors lönsamhet negativt. Beskedet ökar naturligtvis osäkerheten inför niomånadersrapporten den 5 november och förklarar aktiens kräftgång. Frågan är dock om inte investerarna överreagerat. Ett tecken på det är att vd Mikael Stöhr i mitten av september köpte aktier för nästan 2,6 miljoner. Ett annat är att värderingen fallit ner till väldigt pressade nivåer.

Coors rörelse är, i likhet med exempelvis it-konsulter, bemanningsbolag och väktarföretag, väldigt kapitalsnål. De årliga investeringarna ligger kring 35 miljoner eller cirka 0,5 procent av omsättningen. Det innebär att en mycket stor andel av nettovinsten kan delas ut till aktieägarna eller användas till förvärv. Att titta på Coors redovisade nettovinst i nuläget ger dock en felaktig bild eftersom bolaget årligen gör stora av- och nedskrivningar på kundkontrakt, något som kommer att tynga vinsten under ytterligare några år. Dessa poster är inte kassaflödespåverkande, varför en nettovinst justerat för dessa ger en bättre bild av Coors intjäning. På en sådan justerad vinst hamnar p/e-talet under 10. Det är för lågt för ett relativt konjunkturokänsligt bolag som lär kunna växa med 4–5 procent organiskt och dessutom har utrymme för såväl förvärvstillväxt som en direktavkastning på 5–6 procent. Köp med riktkurs 39 kronor.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF