Luftiga mobilsiffror
Sverige är ett av världens mest mobiltelefontäta länder men ändå fortsätter antalet abonnemang att öka. Riktigt så förtjusta i mobiltelefonerande som mobiloperatörernas siffror vill ge sken av är vi dock inte.
Telia kommer med sina siffror för årets första kvartal först i morgon (torsdag) men med antagandet att Telia knipit 100.000 nya kunder under det första kvartalet i år så fanns det i slutet av mars ungefär 6,63 miljoner mobiltelefonabonnemang i Sverige.
Har vi därmed lika många användare? Knappast. I så fall skulle cirka 90 procent av alla mellan 10 och 75 år ha ett mobilabonnemang, och det har de inte.
I stället innehåller siffrorna från de stora mobiloperatörerna en hel del luft som både blåser upp företagens kundstockar och överskattar den sammanlagda mobiltätheten i landet. För Telia Mobile, Europolitan och Comviq gäller att den fortfarande räknas som kund som antingen gjort ett samtal eller fyllt på sitt kontantkort under den senaste tolvmånadersperioden.
Dubbelräkning
Systemet leder till en allmän dubbelräkning av kunder eftersom inaktiviteten hos en operatör ofta betyder att personen är aktiv kund hos en annan operatör. Inom branschen finns exempel på kunder med upp till tio abonnemang. Även om det hör till ovanligheterna så är det riktiga antalet mobilanvändare i Sverige sannolikt minst en halv miljon färre än de 6,63 miljoner abonnemang som fanns sista mars.
Hittills har mobiloperatörerna inte haft någonting emot den här ordningen.Tvärt om. Svällande kundstockar har tolkats som marknadsframgångar. Det har premierats på börsen. I takt med att marknaden blivit allt mer mättad har dock lönsamhetskraven skärpts och plötsligt är det intäkterna per kund som är i ropet bland analytiker.
Europolitans moderbolag, det brittiska Vodafone, har tagit hänsyn till attitydförändringen. Bolaget redovisade i slutet av april hur många inaktiva kunder bolaget har enligt en ny definition på vem som är inaktiv; ett debiterbart samtal ska inte ha gjorts på tre månader.
På Vodafones större marknader utomlands visade sig andelen inaktiva kunder vara hela tio procent även om siffrorna varierade en hel del mellan olika länder. Enligt Vodafone så fanns indikationer på att det trendmässiga fallet i intäkt per kund hade överdrivits eftersom andelen inaktiva kunder verkade ha ökat. Operatörerna har nu alltså snarare ett intresse i att få ned antalet kunder genom att rensa ut de inaktiva och på så sätt driva upp den redovisade intäkten per kund.
Jämn fördelning
Svenska Europolitan, som till 71 procent ägas av Vodafone, följer nu moderbolagets riktlinjer och redovisar andelen inaktiva kunder i det nyligen publicerade bokslutet. Av Europolitans 1.013.000 kunder var elva procent inaktiva och fördelningen var överraskande jämn mellan kontantkortskunder och abonnemangskunder.
Om Europolitans siffror gäller även de andra operatörerna, och det mesta tyder på att så är fallet, så är det totala antalet inaktiva kunder alltså över 650.000 i Sverige och andelen användare runt 83 procent av personerna mellan 10 och 75 år eller 68 procent av hela befolkningen. Det är klart lägre än de nästan 75 procent, som annars är den gängse uppfattningen.
Vilken effekt en bortrensning av inaktiva kunder får på intäkten per kund redovisar inte Europolitan. Det borde röra sig om en ökning på cirka tio procent. Telia och Comviq tycks inte planera att strama upp redovisningen på samma sätt men det skulle vara önskvärt för att öka jämförbarheten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.