Nu kokar det åter i grytan

Det ser allt bättre ut för kökstillverkaren Nobia. Efter sju svåra år och ett omfattande effektiviseringsarbete i bolaget finns det anledning till optimism. Aktien är köpvärd.

Nobia etablerade sig som specialiserad kökstillverkare i mitten av 1990-talet. På en fragmenterad europeisk marknad expanderade bolaget med Norden som bas. Tack vare tidiga förvärv i Tyskland och England växte bolaget snabbt till en ledande aktör i Europa. Därefter följde förvärv i Österrike och Frankrike. Ungefär samtidigt inleddes ett samarbete för tillväxt på den tyska marknaden. Det senare har dock med tiden kommit att avvecklas.

Bolagets verksamhet omfattar hela värdekedjan från tillverkning till försäljning. Kök med lokala varumärken säljs både i egna butiker och franchisebutiker, och totalt har bolaget nu ett 20-tal köksvarumärken i sitt sortiment. Merparten av varumärkena, som exempelvis danska HTH och svenska Marbodal, är positionerade i mellansegmentet. Med tyska Poggen­pohl säljs kök även globalt inom lyxsegmentet.

Trots bolagets storlek har det inte varit någon större samordning mellan de olika varumärkena. Den starkt decentraliserade verksamheten har inte heller varit särskilt effektiv. I samband med finanskrisen sjönk efter­frågan drastiskt och Nobia tvingades då snabbt till omfattande rationaliseringar.

Några år med fallande omsättning och svag lönsamhet tvingade bolaget att minska antalet fabriker och att samordna sortimentet. Under 2010 lades en mer genomgripande strategi fram med inriktning på ökad effektivisering under tillväxt.

En viktig del i effektiviseringsarbetet har varit övergången till ett koncerngemensamt sortiment. Detta har underlättat allt från inköp till montering med minskade kostnader som följd. Omdirigering till större och effektivare fabriker har även medfört sänkta kostnader.

I fabriken i Tidaholm tillverkas numera kök för de svenska varumärkena Marbodal och Myresjö samt för norska Norema och Sigdal. Dess­utom tillverkas kök åt Electrolux under varu­märket Sentens.

Den franska verksamheten som ingår i affärsregionen Kontinental­europa har tvingats genomgå stora förändringar. Butikerna som ingick i köpet av franska Hygena visade sig vara i mycket dåligt skick. Ett långvarigt renoveringsarbete har därför pågått sedan 2011. Åtgärder har även skett inom produktionen, där tillverkning flyttats från Tyskland till Storbritannien. Detta görs i syfte att förbättra bolagets effektivitet och lönsamhet. Hittills har inte åtgärderna bidragit till något större lönsamhetslyft, men Morten Falkenberg, som tog över som vd 2010, har också påpekat att det kommer att ta tid att få lönsamhet i Frankrike.

Kanske kan fjolårets beslut att byta ut den franska ledningen snabbare råda bot på den svaga utvecklingen. Verksamheten utgör en allt mindre del av koncernens omsättning och står nu för ungefär 10 procent.

Bättre går det på den brittiska marknaden. Här representeras Nobia av Magnet som är en rikstäckande köksspecialistkedja som riktar sig till konsumenter och hantverkare, samt av varumärkena Gower och Interior Solutions. De senare säljer till brittiska gör-det-själv-kedjor samt till byggvaruhandeln. I Storbritannien ser det efter några tuffa år ut att ha vänt. Tidigare var utslagning och konkurser ett stående tema bland kökstillverkare i landet. Nu har marknaden delvis stöpts om med ett ökat antal lågprisaktörer och prispress som följd.

I denna hårda omgivning har Nobia valt att inte sänka priserna. Under 2013 ökade omsättningen med 6 procent organiskt, en positiv utveckling som fortsatt under 2014. Tidigare åtgärder har även lett till lönsamhetsförbättringar. En bidragande orsak till en bättre brittisk marknad är att staten valt att stimulera ekonomin med olika kampanjer för att få igång konsumtionen.

I Norden har utvecklingen varit mer stabil. Men även här har omsättningen minskat sedan lågkonjunkturen tog sin början. Konsolidering av fabriker och ett förbättrat sortimentsarbete har bidragit till att hålla uppe lönsamheten trots svåra förutsättningar. Under årets första kvartal ökade försäljningen med 6 procent och rörelsemarginalen uppgick till 10 procent. Tydligast växte den svenska professionella marknaden, medan konsumentmarknaden varit mer ljummen.

Ett tydligare inslag i köksmarknaden är allt fler lågprisaktörer. Svenska Ikea tar marknadsandelar från mellansegmentet. Ytterligare aktörer som de stora elektronikkedjorna Media Markt och Elgiganten har även lockats till branschen. Dessa nykomlingar utgör trots allt en mindre andel av den totala marknaden.

Målsättningen för Nobia är tydlig. Lönsamheten ska förbättras och med alla effektivitetshöjande åtgärder på plats ska bolaget nå en rörelsemarginal på över 10 procent. Sedan besparingsåtgärderna inleddes för tre år sedan räknar Nobia med att ha minskat den negativa påverkan på rörelseresultatet med 300 miljoner kronor, och med detta har bolaget kommit en bra bit på väg. På rullande 12 månader uppgår marginalen till 6,1 procent. Kostnadsåtgärder utgör fortsatt en viktig del av receptet, men för att målet ska nås krävs också ökad tillväxt.

Med sänkta kostnader och ökat fokus på tillväxt går bolaget nu in i en ny spännande fas. Med hög bruttomarginal och en större andel av kostnaderna mindre rörliga lär en kommande försäljningsökning ge stor utväxling på resultatet. Med fortsatta förbättringar räknar vi med att Nobia på sikt kan nå sitt lönsamhetsmål om 10 procents marginal.

Åtgärder för ökad tillväxt innefattas av att Nobia meddelat ett det kan bli aktuellt med ett 20-tal nya butiker i Storbritannien. Det kan även bli fler butiker i Norden och på sikt även i Frankrike. För att öka försäljningen har även ett samarbete inletts med den finska möbelkedjan Isku. Nobia ställer sig heller inte främmande för ett kommande förvärv om storlek och lönsamhet passar in i verksamheten.

Flera andra faktorer talar också för en ökande köksmarknad framöver. Dels ökar antalet hushåll i Europa samtidigt som kök byts ut i allt raskare takt när hemmets viktigaste samlingspunkt med tiden också har blivit mer betydelsefull som livsstilprodukt.

Det är nu hög tid att kliva på aktien. På våra prognoser handlas den till p/e 17,7 på innevarande år och till 11,9 för 2015. Med hänsyn tagen till nettoskulden, som sjunkit till strax över 1 miljard kronor, handlas aktien till ev/ebit på 7 för 2015. Det är inte dyrt, och då har vi även räknat försiktigt med en mindre försäljningsökning och en marginal strax under målet på 10 procent i slutet av 2015. Den finansiella ställningen är god och bolaget bjuder även på en utdelning på 1 krona, vilket motsvarar 48 procent av vinsten. Det är dags för Nobia att ta nästa steg. Det blir en utveckling som kan vara värd att delta i. Köp med riktkurs 72 kronor.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.