MEKO
Ökat tryck i Mekonomen
De senaste två kvartalen har den underliggande eftermarknaden i Norden visat en till- växt på ett par procent. Vi tror att det kan bli bättre i år. Dels så växer bilparken, dels är bensinprisets fall positivt. Det kommer att bidra till en bättre marknad och även gynna Mekonomen.
Den danska marknaden har länge varit ett problem för Mekonomen. Någon ihållande positiv utveckling har bolaget inte lyckats nå, utan i stället har förluståren radats upp. Nu har bolaget tagit ett ordentligt strukturgrepp och sålt det olönsamma danska butiksnätet till en kostnad på 280 miljoner kronor. Kvar finns ett antal franchiseverkstäder under Mekonomens varumärke. Det finns även en allians med danska Auto-G som stödleverantör åt verkstäderna i Danmark. Redan i år kommer vi se en positiv effekt på resultatet av dessa åtgärder.
Förutom kapade kostnader i Danmark ska fjolåret ses som ett år där bolaget även blivit klar med konsolideringen av butiksnätet och där samordning av centrala funktioner genomförts. Sedan toppåret 2012 är antalet butiker nu 16 procent färre. Därtill infördes även ett besparingsprogram som väntas ge en positiv effekt.
I bokslutet för 2014 kan vi notera tillväxt i alla verksamheter. Under det fjärde kvartalet har även en tydlig ökning skett. Inom den kundgrupp som utgör försäljning till konsument låg tillväxten på fem–sex procent exklusive Danmark. Denna grupp utgör drygt hälften av den totala försäljningen. En större ökning kunde vi notera för de anslutna verkstäderna som ökade sin försäljning med åtta procent (exklusive Danmark). Drivande är en ökande försäljning av det egna varumärket för reservdelar, Promeister. Den står i dag för runt sju procent av reservdelsförsäljningen men väntas öka. Hög kvalitet och lång garanti har bidragit till framgången.
Framöver väntar vi oss mer åtgärder för tillväxt och innovation. Det kommer att driva den organiska tillväxten. En lansering av en ny prisjämförelsesajt sker redan under det första kvartalet. På denna sajt vars namn är Lasingoo ingår sex konkurrerande kedjor, men fler kan vara på väg. Detta görs för att ta upp konkurrensen med danska Autobutler som rönt viss framgång.
Samordningseffekter väntas även bidra till förbättrad lönsamhet. Vi tror också att tidpunkten närmar sig för en expansion utanför Norden. Ute i Europa pågår en konsolidering där utvecklingen går mot färre och större aktörer. Argument som skalfördelar vid inköp driver utvecklingen. Mekonomens vision om att finnas i 20 länder 2020 står kvar, men hittills har vi endast sett ett joint venture med en polsk aktör, Inter Cars, kring inköp av reservdelar på den asiatiska marknaden.
För innevarande år räknar vi med en tillväxt på fem procent. Det kan bli mer, men vi väljer en försiktig ansats. Rörelseresultatet väntas öka med 13 procent. Det ger en rörelsemarginal på 13 procent. På årets prognoser anser vi att ett p/e-tal under 15 är en försiktig värdering. Nästkommande år sjunker det till p/e 12. Det känns lågt för ett bolag som står redo för att växa på nya marknader. Bolag som Nobia och Clas Ohlson handlas med ett p/e-tal på 18. En uppvärdering förefaller sannolik och vi vidhåller vår köprekommendation med höjd riktkurs till 245 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.