Pausläge i köksbolaget
Affärsvärlden valde att köprekommendera aktien för lite drygt ett år sedan. Detta då det har sett allt bättre ut för kökstillverkaren Nobia. Sedan dess har aktien gått bra i takt med att löpande förbättringar gett effekt på lönsamheten.
Det är mycket som har hänt sedan Morten Falkenberg tog över i Nobia 2010. En konsolidering av verksamheten har varit huvudspåret och det är framför allt kostnadsnivån som tidigare varit för hög som har anpassats. Ett viktigt steg i att få ned kostnaderna har varit att införa ett gemensamt sortiment, en process som fortsatt pågår.
Målet för Nobia är att nå en rörelsemarginal på 10 procent. Det är ett ambitiöst mål som även kräver att försäljningen tar fart. Under fjolåret förbättrades rörelsemarginalen från 5,9 procent till 6,8. Utvecklingen går förvisso inte i någon rasande takt men förbättringar blir alltmer synliga. Omsättningen växer organiskt med 6–8 procent exklusive den centraleuropeiska verksamheten som tynger.
Åtgärder har genomförts och ett viktigt steg att komma till rätta med Centraleuropa är försäljningen av den franska kökskedjan Hygena. Den drogs med förluster och var svår att få någon ordning på trots omfattande åtgärder.
Med ett problem mindre har Nobia i stället valt att stärka sin position på den brittiska marknaden. I slutet av förra året förvärvades Rixonway Kitchens, en köksleverantör inom projektmarknaden som vänder sig till allmännyttan. Det är ett lönsamt bolag med en rörelsemarginal på 10 procent och en omsättning på drygt 500 miljoner kronor. Därmed blir den brittiska marknaden alltmer betydelsefull. Under årets första kvartal stod den för knappt hälften av den totala försäljningen. Norden ligger strax bakom, medan Centraleuropa utgör cirka 10 procent.
Samtidigt ser vi en viss risk med detta. I Storbritannien är det främst varumärken i de lägre prisklasserna som växer. Nobia finns med i dessa segment men det är framför allt i de högre prisklasserna som styrkan finns. Marknaden är även fortsatt trög och har ännu inte återhämtat sig till de nivåer som gällde före finanskrisen.
Det andra benet i bolagets verksamhet är den nordiska. Köksmarknaden i Norden har främst gått starkt på grund av en stark utveckling i Sverige. I de övriga nordiska länderna har utvecklingen varit blandad. En viss förbättring har kunnat noteras i Finland medan det har varit trögare i Danmark och Norge.
I Finland görs en utrensning i varumärkesportföljen och en övergång till en gemensam måttstandard vilket lär förbättra lönsamheten framöver. I Danmark införs e-handel för varumärket HTH, en strategi med flerkanalshandel som även kan lanseras i övriga nordiska länder. Det är en åtgärd som kan medföra en god potential på sikt.
Efter en lång period med förbättrad lönsamhet är det dags att ta nästa steg. Ett förvärv i Storbritannien är ett steg i rätt riktning. Men om Nobia ska vinna matchen lär det framöver bli en jakt på kunder i de lägre prissegmenten. Här är konkurrensen hårdare och marginalerna snävare.
Framöver räknar vi med en organisk tillväxt på fem procent. Ytterligare förvärv kan tillkomma men troligen kommer vi i stället att se fortsatta åtgärder för höjd lönsamhet. I Centraleuropa som nu består av Tyskland och Österrike finns mer att göra. Försäljningen minskar och marginalerna är lövtunna. Positionering i de högre segmenten är med rådande kökstrender inte någon konkurrensfördel. Tydligare riktning och en starkare positionering inom lågprissegmenten tror vi krävs för att upprätthålla marknadsandelar i denna region.
Då aktien under en period gått mycket starkt i takt med att bolaget levererat har också värderingen kommit upp. På våra prognoser handlas aktien till p/e 19 i år vilket ställer krav om hög vinsttillväxt framöver. Uppsidan känns därmed begränsad och vi väljer att sänka vår rekommendation till vänta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.