Pelle Törnberg: ”Vi fortsätter gasa”
Stenbecks gratistidning Metro fortsätter, helt i linje med det uttalade Big Mac-konceptet, sin bryska framfart över världen. Sjutton utgåvor i tretton länder är långt ifrån nog, och det faktum att aktiemarknaden sedan några månader tillbaka fokuserar på lönsamhet är inget som stoppar expansionsplanerna. Lika fort ökar dock imperiets kostnader, i senaste rapporten uppgick förlusten till 400 Mkr, och den framtida finansieringen är ett stort frågetecken runt Metro-aktien.
Sedan drygt ett halvår styrs världsexpansionen av Pelle Törnberg, Stenbecks främste trouble-shooter och f d VD för börskometen MTG. Och han känner inget som helst behov av att lugna marknaden genom att redovisa vare sig vinstprognoser, tillväxttakt eller vilka etableringar som står på tur. ”Det är lite av ett Moment 22, ju mer vi berättar desto mer försämrar vi vårt läge gentemot konkurrenter. Det här informationsvacuumet runt Metro lär pågå något år till. Jag hoppas att aktieägarna om två år kommer att tacka oss för att vi är lite tystlåtna nu.”
Men ni är ju beroende av att marknaden låter er hållas och måste hantera dess osäkerhet. ”Man kan inte hantera den, och man kan heller inte bli älskad av alla. Det finns riskelement i företagsbygget men också argument på den säkra sidan; som finns är dels att vi har en hygglig erfarenhet av att starta bolag, dels att vi troligen begår oerhört många fler misstag än alla andra i den här branschen och därmed har ett kunskapsförsprång gentemot våra konkurrenter.”
Ni tog nyligen in 630 Mkr, hur länge räcker de och vad händer sedan? ”De kan i princip räcka hur länge som helst. Vi kan kontrollera kostnaderna rätt bra beroende på i vilka städer vi väljer att starta, när vi gör det och om vi gör det själva eller med partners. Nyemissionen var ett styrkebevis; den skedde i ett bistert börsklimat och folk gick in på en högre nivå än den aktuella kursen. Om vi framöver skulle behöva ha in ytterligare pengar tror jag inte att det skulle vara ett större problem.”
När kan man börja vänta sig minskade förluster och break-even? ”Det kan jag inte kommentera. Vi skulle kunna stoppa expansionen nu och fokusera på att få upp lönsamhet på de marknader vi redan finns på. Det vore fantastiskt i sig. Men vi tänker fortsätta gasa ett tag till.”
Det talas om New York som nästa prestigeetablering? ”Vi berättar aldrig i förväg vad vi tänker göra, men New York står inte högt upp på önskelistan. Ofta är det människor som inte kan någonting om den amerikanska tidningsmarknaden håller ofta på och babblar om New York men de flesta tidningar där går med brakförluster.”
Bråken kring Metroetableringarna är ett event för sig, hur många rättsprocesser har ni igång just nu? ”I volym är det väl ett rätt stort antal, men det är ungefär fem stycken som återupprepar sig från stad till stad. Det är nästan alltid samma case; någon som anser sig ha rätt till Metronamnet, alltid någon som undrar om vi har rätt att distribuera på just den plats vi har valt. Deras reaktion är naturlig, de tror att vi har kommit för att stjäla deras annonspengar och det är ju helt korrekt så varför skulle de inte försöka stoppa oss?”
Ni åkte på ert första rejäla bakslag och tvingades ge upp i Newcastle, vad betydde det? ”Det som betydde något var att vi snabbt insåg att vi hade tänkt fel och avvecklade. Vi hade inte gjort vår hemläxa, hade för dålig koll på staden och marknaden, vi hade inte ens förstått att det fanns två fotbollslag som hatade varandra i staden. Det var klantigt av oss.”
Mediemagnaten Rupert Murdoch lär vilja bli delägare i Metro, varför får han inte det? ”Alla former av sådana allianser är riskfyllda. Att vi är politiskt neutrala och har en väldigt ’gammaldags’, rättrådig journalistisk är en viktig framgångsfaktor för Metro. I t ex Latinamerika, Italien och Grekland är våra konkurrenter antingen oerhört tabloida eller oerhört politiska, men det finns däremot inga misstankar vare sig runt Sverige eller oss som produkt. Att då lierar oss med någon som påstås ha några som helst andra avsikter, må så vara falskt eller sant, är en risk vi inte är beredda att ta.”
Du sitter i styrelsen för Singapores statliga TV-bolag Mediacorp, ska det bli Metros brohuvud in i Asien? ”Mediacorp är oerhört stort, som ett kommersiellt SVT ungefär, ägt av staten och jag hamnade i styrelsen i samband med deras börsintroduktion. Att göra affärer i Asien handlar mycket om relationer och kontakter, lära känna folk etc. så det var skäl nog för mig att tacka ja. Det finns nog beröringspunkter med både MTG och Metro, vi får väl se var det landar.”
Den senaste tiden har du överösts med lovord, Stenbeck kallar dig sitt ”lilla geni” och förra året utsågs du till börsens bästa VD under 45. Börjar du få höjdskräck? ”Nej. Jag har alltid utgått från att jag förr eller senare ska få sparken. Till dess gör jag saker för att det är kul. Och jag har kul. De flesta direktörer åbäkar sig jämt över arbetstider och långa resor men har man som jag en gång jobbat på BP i Enköping, där jag i och för sig trivdes rätt bra faktiskt, tycker man fortfarande att det är mer kul än tröttsamt att flyga Singapore tur och retur. Jag tror att man ska akta sig för att tappa det perspektivet.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.