PLM: Onödigt tillplattad
Förpackningsföretaget PLM har straffats hårt på börsen för sinsatsning i Ryssland, en hälftenägd burkfabrik sju mil utanförMoskva. Fabriken är klar för kommersiell drift inom en månad ochska stå för de 600-800 miljoner PLM-burkar som ryssarna, förekrisen, kunde väntas tömma varje år. Investeringen har för PLM:sdel kostat 500 miljoner kronor.
DEN RYSKA SATSNINGENSatsningen har av PLM-ledningen beskrivits som den viktigastestrategiska investeringen i bolagets historia, så i skenet avden ryska utvecklingen kan aktiemarknadens reaktion kanske varaförståelig. Kursen har backat med 30 procent under sommaren nedtill de nivåer som noterades i samband med åternoteringen påfondbörsen i november 1995.
I verkligheten är bolagsledningens beskrivning av investeringenöverdriven. Ryssland stod fram till den senaste ryska krisen förcirka tio procent av företagets burkförsäljning, burkar som framtill nu har levererats från bolagets fabriker i Malmö ochÖsterrike. Leveranserna har redan minskat rejält och självklartkommer konsumtionen av läsk och öl nu att krympa under mångamånader framöver. När ryssarna hamstrar livsmedel är det inte öloch läsk som är viktigast. För koncernen som helhet bliravbräcket ändå måttligt. Säg till exempel att den ryskaburkförsäljningen halveras. Då minskar koncernens sammanlagdaförsäljning med måttliga 2-3 procent. På sikt lär nog ändåinvesteringen bära sig, inte minst som en av bolagets störstakunder i Ryssland utgörs av ett av världens mest kändavarumärken, Coca-Cola.
FÖRBÄTTRAD KONJUNKTURFöretagets övriga marknad, resten av Europa, visar samtidigtinga tecken på att vika, snarare tvärtom.
Den europeiska konjunkturen är på uppåtgående. Och även omlivsmedel sällan är konjunkturkänsligt så har försäljningen avförpackade drycker i Västeuropa under 1990-talet ökat med 4-5procent per år, snäppet mer än den allmänna ekonomiskatillväxttakten. Trenden mot profilerade förpackningar, för atthamra in varunamn hos livsmedelskunder, kan gynna PLM. Nyligenlanserade det gamla plåtmanufakturföretaget, som förstaeuropeiska burktillverkare, reliefpressade dryckesburkar.Koncernens halvårsrapport visar dessutom på flera glädjeämnen.Viktigast är kanske att marknaden för glasförpackningar,koncernens näst största affärsområde med en dryg tredjedel avförsäljningen, tycks stabilisera sig. Samtidigt märks tendensertill att priserna stiger. Det överutbud på kontinenten, som harskyllts på billig östimport, har minskat efter flera år avobalans. Marknaden sägs nu vara i balans vilket bland annatmedför att livsmedelsindustrin nu är mer benägen än tidigare attteckna sig för långsiktiga kontrakt. Det har bidragit till attlönsamheten i glasdivisionen har ökat igen, efter en svackaunder årets första kvartal.
ÖKAD LÖNSAMHETLönsamheten inom affärsområdet kan antas öka ytterligareeftersom PLM minskat antalet anställda med cirka 300. Effekternaav dessa åtgärder slår till sin huvuddel dock inte igenom förränunder nästa år och då bör lönsamheten nå tillbaka till de nivåersom gällde för fyra år sedan, kring 11-12 procentsrörelsemarginal.
Bolagets planer på att medverka i en omstrukturering av denkontinentala glasindustrin, som kännetecknas av mängder av småglastillverkare, har dock kommit på skam. Två av branschensjättar, franska Danone och tyska Gerresheimer lierade sig tillexempel under året. PLM, som har sex procent av glasmarknaden iEuropa, diskuterar vidare med andra konkurrenter och hoppas påett samarbete med någon av de tyska tillverkarna.
TILLVÄXTMARKNADERSamtidigt förbättras lönsamheten inom koncernens störstaaffärsområde, burkar, som står för halva omsättningen. Här ärPLM fjärde största tillverkare i Europa (1997).
Rörelsemarginalen steg under årets första halvår till nästan 10(9) procent.
Tillverkningen inom det tredje området, plastflaskor, noteraråter lönsamhet efter en förlust under första halvåret. Här harPLM överkapacitet och siktar nu på att sälja fler Pet–engångsflaskor, som dock ger sämre marginaler. Det mesta tyderpå att bolaget är på väg mot sitt bästa år någonsin.Affärsvärlden skriver upp sin prognos något för 1998, från 585miljoner kronor till 630 miljoner i vinst efter finansnetto. PåStockholmsbörsen handlas bolaget då till förmånliga kurser kring8-9 gånger vinsten (p/e), vilket är bland de lägsta iverkstadsföretagen. Inget motiverar den senaste månadensnedvärdering av bolaget med cirka 1 miljard kronor, allra minsthalvmiljardsatsningen i Ryssland.
Stabila utsikter
PLM, Jan-jun Jan-jun 12 månmkr 1998 1997 1997Omsättning 4560 4530 8856Rörelseresultat 336 351 696Resultat efter finansnetto 316* 291 575Omsättning per affärsområde (lönsamhet %)
Dryckesburkar 2485 (9,8) 2448 (8,6) 4657 (8,6)Glasförpackningar 1668 (6,8) 1656 (7) 3370 (7,8)Plastförpackningar 408 (2) 426(10,8) 829 (7,2) * Inklusive reavinst på 40 mkr
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.