Rolls-Royce: Lyx till varje pris

Både BMW, Mercedes och Volkswagen vill sälja riktigt dyralyxbilar. Inte undra på att Rolls-Royce är så eftertraktat.

Den tyska prestigebilstillverkaren BMW:s bud på brittiskalyxbilsföretaget Rolls-Royce har visserligen accepterats avägaren Vickers, men ännu är det inte säkert att BMW lyckas köpaföretaget.Huvudkonkurrenten i budstriden kring Rolls-Royce, tyskaVolkswagen, sägs förbereda en höjning av sitt bud. Vic-kersföretagsledning har dock sagt sig vara nöjd med BMW:stotalerbjudande. Utöver köpeskillingen på omkring 4,5 miljarderkronor har tyskarna presenterat aggressiva investerings- ochutvecklingsplaner för Rolls-Royce.

Ytterligare en förklaring till att Vickers tycks favorisera BMWär att det finns ett komponentsamarbete mellan de två bolagen. IRolls-Royce nya modell Silver Seraph, den första på 18 år,sitter en mycket muskulös motor från BMW. Om Rolls-Royceistället hamnade i Volkswagens händer skulle det brittiskabolaget förmodligen behöva se sig om efter en ny motorleverantör.Att plötsligt byta leverantör låter sig inte göras i enhandvändning. Detta skulle skapa oreda och osäkerhet iorganisationen, vilket Vickers vill undvika nu när Rolls-Roycehar en ny och mycket viktig modell ute.

BMW:s företagsledning försöker också blidka dem som kritiserarVickers för att sälja till utlänningar genom att framhålla attBMW avser att bevara Rolls-Royce brittiska prägel. Blandutfästelserna från BMW finns också ett löfte om atttillverkningen skall fortsätta vid anläggningen i Crewe. Varförär då flera av Europas ledande biltillverkare så intresserade aven extremt liten nischtillverkare, vars kundkrets främst bestårav shejker, kungligheter, skådespelare och en och annanrockstjärna? Jo, BMW:s analys är att namnet Rolls-Royce ärunderutnyttjat, vilket kan låta lite märkligt med tanke på attden brittiska biltillverkaren har ett av världens mest kändavarumärken. Rolls-Royce, som ifjol sålde knappt två tusen bilar,kan tredubbla sina volymer på ett par års sikt, tror BMW. EnligtBMW skall tillväxten komma från introduktion av ytterligare ettpar modeller. För att klara en breddning av produktprogrammetkrävs det att tyskarna investerar uppskattningsvis 13-14miljarder kronor under tio år. Företagsledningen i Rolls-Roycehar själv hyst planer på att vidga det smala produktprogrammet(Rolls-Royce tillverkar även Bentley), men hindrats på grund avbrist på kapital. Med BMW som ägare förändras situationen.

Det BMW främst tänkt sig är att utveckla en ny modell som i prisinte ligger alltför högt över BMW:s egen toppmodell, det villsäga 800-serien. Detta för att minska det stora prisgapet mellanBMW och Rolls-Royce. Förmodligen handlar det också om attföryngra varumärket genom att utveckla en sportigare modell.

ÖKAD EFTERFRÅGAN PÅ LYXBILARDe stora prestigebiltillverkarnas intresse för Rolls-Roycebottnar också i att välståndsutvecklingen i Östeuropa och Asiensannolikt kommer att öka efterfrågan på riktigt dyra bilar.Lockande är också att dyra lyxbilar vanligtvis ger bättremarginaler än mer normala bilar.

Mercedes-Benz, BMW och Volkswagen, som äger Audi, har allaplaner på att utveckla superlyxbilar för att möta den väntadeefterfrågan. Fördelen med att köpa Rolls-Royce är naturligtvisatt varumärket redan är upparbetat.

Volkswagens företagsledning har funderingar på att damma av dettyska lyxvarumärket Horch (som faktiskt såldes i större volymerän Renault och Mercedes en gång i tiden), som hade singlansperiod på 1930-talet. Idén är visserligen kul, men det ärtveksamt om varumärket är tillräckligt känt idag. Mercedes-Benzhar kommit längre och visade nyligen upp en konceptbil undervarumärket Maybach, också det ett gammalt bilnamn.

BMWDEM miljarder -97 -96 -95Försäljning 60103 52265 46144Nettovinst 1246 820 697

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.