Sex frågor: vd Jan Carlson

Är ni nöjda med utvecklingen hittills i år?

– Under årets första sex månader växte vår organiska försäljning med nästan åtta procent. Det är bättre än vad vi förväntade oss vid årets början. Fordonstillverkningen fortätter att växa globalt och förväntas i år nå en ny rekordnivå.

Hur avser ni att utveckla bolaget?

– Kvalitet är vår första prioritet och vi fortsätter att arbeta med ständiga förbättringar. Att vi trots vår höga marknadsandel endast varit delaktiga i en marginell del av det stora antalet hittills återkallade bilar globalt under 2014 visar att det är rätt fokus. Globalisering, effektivisering och fortsatt innovation inom både produkt och process är andra viktiga faktorer. På tillväxtmarknader är också potentialen stor. Säkerhetsinnehållet per bil på tillväxtmarknader är i dag hälften eller mindre jämfört med mogna marknader.

Vilka trender ser ni inom bilsäkerhet?

– Inom passiv säkerhet, framför allt säkerhetsbälten, ser vi hur mer aktiva, elektronikbaserade lösningar blir vanligare och vanligare. På tillväxtmarknader ser vi också över tid ökande säkerhetsinnehåll per bil. Krockkuddar som skyddar knän växer också snabbt även om det inte är en riktig massmarknadsprodukt.

Vilket är det hetaste spåret?

– Aktiv säkerhet är den stora trenden, att kunna undvika kollisioner genom olika typer av system är naturligtvis det allra bästa både ur ett mänskligt och ekonomiskt perspektiv och vi ser därför i tillägg till en starkt växande marknad också en fortsatt snabb teknikutveckling.

Hur väl är ni positionerade inom aktiv säkerhet?

– Vi har haft ett antal kvartal med hög tillväxt på runt 50 procent och är nummer två på vår marknad med en marknadsandel på över 20 procent. Vi har produkter för alla huvudteknologier inom aktiv säkerhet som kamerabaserade, radar- och infraröda system. Vi fortsätter också att investera kraftfullt inom forskning och utveckling på området för att möta den förväntat fortsatt starka tillväxten på marknaden.

När får vi se bilar som kör sig själva i trafiken?

– Vi ser de första stegen mot automatisering redan i dag. Under de kommande tre till fem åren kommer vi att få se fler och fler fordon som har aktiva system för bromsning, styrning och andra funktioner på marknaden. Det är däremot långt kvar tills någon kan sätta sig i bilen, sluta ögonen och be bilen köra till sommarstugan. Det viktiga är att denna utveckling sker metodiskt och genomtänkt. Ett bakslag i form av olyckor eller juridiska problem kan ha en negativ påverkan och bromsa utvecklingen under flera år.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF