Stabil vinst i Trelleborg

Industrikoncernen Trelleborg redovisar ett resultat före skatt på 786 miljoner kronor (765) för det tredje kvartalet 2015. Det var i linje med förväntningarna som låg vid 781 miljoner, enligt SIX News/Inquiry Financials enkät.

Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster och exklusive vinstandelar i samriskbolag uppgick till 798 miljoner (730), vilket gav en marginal på 13,4 procent (13,0). Väntat var 768 miljoner och 12,6 procent.

 

De jämförelsestörande posterna uppgick till -109 miljoner (-41), väntat var -79 miljoner. Vinstandelarna i TrelleborgVibracoustics uppgick till 131 miljoner (110), väntat var 133 miljoner.

 

Det innebär att rörelseresultatet inklusive jämförelsestörande poster och inklusive vinstandelar från intressebolag blev 820 miljoner (799). Väntat var ett 817 miljoner.

 

Nettoresultatet blev 616 miljoner (571), vilket motsvarar 2,28 kronor per aktie (2,11) justerat för minoritet. Väntat var 579 miljoner och 2,14 kronor.

 

Försäljningen blev 5.975 miljoner (5.614), väntat var 6.104 miljoner. Den totala tillväxten på 6 procent, fördelades på -3 procent organiskt, 1 procent struktur och 8 procent valuta.

Verkstadsbolaget Trelleborg bedömer att efterfrågan i det fjärde kvartalet kommer att vara oförändrad eller något svagare jämfört med det tredje kvartalet 2015, justerat för säsongsmässiga variationer.

 

Det framgår av delårsrapporten.

 

Intäkterna växte med 6 procent i det tredje kvartalet, vilket fördelade sig på 8 procent valuta, 1 procent struktur och -3 procent organiskt.

 

“Det tredje kvartalet präglades av en svag organisk försäljningsutveckling, där marknadssituationen inom generell industri i flertalet geografiska marknader tappade ytterligare tempo jämfört med det första halvåret. Inom lantbruk och olja/gas fortsatte marknadsförhållandena vara utmanande, vilket vi delvis parerade genom god kostnadskontroll”, skriver vd Peter Nilsson i rapporten.

 

“I Europa fortsatte marknaderna utvecklas med förhållandevis stora skillnader mellan olika regioner och mellan olika marknadssegment. Sammantaget var vår organiska försäljningsutveckling i Europa lägre jämfört med motsvarande period föregående år. Även i övriga marknader var utvecklingen mer dämpad än ett år tidigare”, fortsätter han.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.