Ta tillbaka övertaget
FRÅGA: Jag har haft mitt första chefsjobb i några månader. Det roliga är att jag befordrades till chef. Det mindre roliga är att jag har svårt att se hur jag ska få min grupp att fungera. Vi arbetar med support inom ett ganska stort tjänsteföretag. Min företrädare hade varit chef här länge innan han pensionerades. Av ett tjugotal medarbetare är det flera som har problem. En är gravt alkoholiserad. Det är många konflikter bland medarbetarna. De går emot varandra i olika grupperingar.
Sedan kommer de till mig som chef och klagar och kräver att jag slår näven i bordet. En medarbetare ifrågasätter öppet allt jag gör och lyckas till och med ena de olika grupperingarna mot mig. Jag tycker att det är viktigt att jag som chef tar mig tid att lyssna på alla. Därför har jag samtalat med dem som har kommit till mig med klagomål. Jag har också försökt att sätta mig in i de olika problemen. Men det är inte lätt, problemen ändrar hela tiden karaktär.
Jag har svårt att se vad som egentligen är fel. Har du någon idé om hur jag ska agera? Jag vill inte misslyckas i mitt första chefsjobb. /”Eva”
SVAR: Börja med att skapa tid och resurser för att få gruppen att bli ett fungerande team som kan leverera resultat. Skaffa ett bollplank, kanske någon från HR-avdelningen eller en extern person som är bra på konfliktlösning och förändringsarbete.
Be HR-avdelningen om hjälp att samtala med och lägga upp en plan för er alkoholiserade medarbetare. Som chef behöver du professionellt stöd i den hanteringen.
Sedan kan du koncentrera dig på din övriga grupp. Du har uppsatta mål att arbeta mot. Försök få din grupp att fokusera på ert uppdrag i stället för att ägna tid åt inre konflikter i gruppen. Du måste ta tillbaka makten och respekten inom gruppen. Tyvärr har de hunnit få ett visst övertag i förhållande till dig.
Försök identifiera vilka medarbetare som kan tänkas stödja dig som chef? Samtala med dem en och en. Fråga om deras uppfattning om gruppens styrkor och svagheter och om vilken utveckling de själva vill se. Lär dig och förstå gruppens historia.
Då du inte har så många medarbetare bedömer jag att det är klokt att träffa dem alla i personliga möten och ställa liknande frågor. Sedan samlar du gruppen. Beskriv era gemensamma mål och understryk att initiativet till era planerade aktiviteter kommer från medarbetarna.
Be dem arbeta i grupper för att komma fram till hur de bäst ska genomföra aktiviteterna för att uppnå målen. Sedan får alla redovisa sina svar.
Var så konkret som möjligt. Glöm inte att fastställa hur och när ni följer upp. Se till att skapa utrymme att fira när ni når olika etappmål. Det är viktigt att alla uttryckligen ställer sig bakom er framtagna plan.
I den här processen kan allehanda problem uppstå på vägen. Baserat på det du beskriver finns risken att det kan vara svårt att ena hela gruppen. Om det finns för många människor med problem i din grupp, kanske enda lösningen är att med hjälp av HR förändra gruppens sammansättning. Men börja ditt arbete i positiv anda – var långsiktig och tydlig. Lycka till!
GUNILLA ARHÉN – civilekonom, vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärcoachning åt personer inom näringslivet. Författare till fem böcker, den senaste heter “Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter”.
Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriärcoach@affarsvarlden.se
(Alla publicerade frågeställare är anonyma)
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.