Tillväxt sökes
Tele 2:s vd Allison Kirkby är tydlig.
– Vänta nu, jag måste avbryta dig där. Vi kämpar inte alls. Det går bra för alla telekombolagen. Kunden kräver mer och mer tillgång till data. Marknaden växer med två procent.
Hon ringer upp från ett tomt rum i Laos. Det ekar när hon klargör att Tele 2 ska ses som ett tillväxtbolag. Det går framåt på många marknader och Tele 2 skapar värde för sina aktieägare, berättar hon.
Men det är inte riktigt lika tydligt om man studerar de senaste årens omsättningssiffror eller tittar på börskursen. Sedan 2011 har omsättningen stått och stampat kring 26 miljarder kronor. Aktiekursen har under samma period släpat efter börsindex rejält och kursen har sjunkit med närmare 30 procent. De senaste tolv månaderna har aktien gått ner med 7 procent, medan index stigit med 13.
Man kan fråga sig vad Allison Kirkby egentligen menar med tillväxtbolag.
***
Tele 2 betraktades länge som ett uppstickarbolag. Det är en sammanslagning mellan fastnätsoperatören Tele 2 och mobiloperatören Comviq. Båda Stenbeckägda bolag. Båda först ut med att sätta det statliga Televerket i gungning, när det hundraåriga telemonopolet gick i graven, för drygt 20 år sedan.
Från början, 1993, erbjöd Tele 2 bara utlandssamtal. Året efter kunde Tele 2:s kunder ringa inom Sverige. Ytterligare tre år senare slogs Tele 2 ihop med Comviq (tidigare Comvik) och bolaget blev en fullskalig telekomleverantör.
För Comviqs del innebar de inledande åren en hård kamp om frekvensutrymmet. År 1988 tilldelades bolaget en egen GSM-licens och genom att erbjuda lägre priser och gratis samtal under kvällar och helger lockades kunderna till bolaget. Mobiltelefonin blev snart den givna tillväxtmaskinen inom Tele 2 och bolaget så småningom en riktig kassako.
Tele 2 förknippades med både låga priser och uppkäftighet och väckte snabbt beundran. Prefixet 007 användes, i stället för Televerkets 009. Det gjorde James Bond självklar i marknadsföringsmaterialet och förstärkte bilden av Tele 2 som något coolt. En bild som ytterligare tydliggjordes när staten år 2001 delade ut 3g-licenser, som skulle göra det möjligt att erbjuda surf i mobilen. Till allas stora förvåning blev den statliga telejätten Telia utan licens.
Konkurrenterna som beviljats licenser, bland annat Investorägda 3, erbjöd Telia att vara med och dela på deras nät mot en kostnad på uppemot 20 miljarder kronor, enligt uppgifter till Expressen. Jan Stenbeck gjorde tvärtom. Han sa.
– Välkommen in. Vi delar min licens. Det kostar er inget. Vi tar tillvara det vi har tillsammans. Och bygger tillsammans det vi saknar.
Undrens tid är ännu inte förbi, skrev Svenska Dagbladet i en artikel som prisade samarbetet.
Därmed kom Tele 2:s nätbolag Netcom och Telia att dela på kostnaden för att bygga ut 3g-nätet. Post- och telestyrelsen, PTS, hade inga invändningar så länge parterna fortsatte konkurrera om kunderna.
Tele 2 fortsatte sin framfart och plöjde ivrigt nya marknader i Europa och Euroasien. År 2004 fanns Tele 2 i 24 länder i Europa, från Belgien i väster till Ryssland i öster. Bolagets omsättning växte från 12 miljarder kronor 2000 till 43 miljarder 2004. Rörelsevinsten gick från 376 miljoner kronor till 2,8 miljarder.
Med tiden har dock bilden av Tele 2 förändrats. Inom Kinnevik är det numera e-handelsbolagen och tillväxtmarknaderna det surras kring, medan Tele 2 snarare klassas som ett ospännande företag, om än ett stabilt och lönsamt sådant. En kassako, vars främsta syfte är att mjölkas på pengar så att Kinnevik kan bygga upp mer spännande verksamheter. På samma sätt som skogsbolaget Korsnäs i många år finansierade Kinneviks omställning till ett telekom- och mediebolag.
***
Att Allison Kirkby inte vill kännas vid beskrivningen som stabilt och tråkigt har sina förklaringar. Hon säger att den svaga aktiekursutvecklingen har med bolagets utdelningspolicy att göra. Utdelningen ska ökas med 10 procent per år.
– Våra aktieägare har under de senaste tre åren fått en total avkastning på cirka 30 procent genom en kombination av aktieuppgång och utdelning, säger hon.
Att aktiekursen bara stigit från 70,40 till 73,50 under samma period beror alltså på att Tele 2 delat ut exceptionellt mycket pengar till aktieägarna.
– Man kan inte endast titta på aktiekursen för att se hur det går, säger Allison Kirkby.
Det har hon rätt i. Samtidigt släpar Tele 2:s avkastning efter index även om man lägger tillbaka utdelningarna. Tele 2:s totalavkastning uppgår till 22 procent de senaste fem åren, jämfört med index totalavkastning som har stigit med över 100 procent.
Det är också tydligt att Tele 2:s avkastning kommer av två stora engångsutdelningar, 2013 och 2014. De gjordes efter försäljningarna av verksamheterna i Ryssland och Norge och är alltså långt ifrån kännetecknande för den årliga avkastningen.
Att försäljningarna inte var en följd av en medveten strategi, utan snarare ett nödvändigt ont, gör också att den extra påfyllningen i plånboken för med sig en sur eftersmak.
Tele 2 beviljades ingen 3g-licens i Ryssland. För Tele 2:s del innebar det stora bekymmer. Bolaget hade funnits i landet i tolv år och verksamheten stod för cirka en tredjedel av bolagets nettoomsättning och 66 procent av rörelsevinsten år 2012.
Verksamheten hade 22,7 miljarder kunder. Men utan 3g-licens hade Tele 2 ingen framtid i landet, dessutom sänkte det kraftigt värderingen på verksamheten. Tele 2 tvingades sälja det ryska dotterbolaget till bank- och finansföretaget VTB Group för 15,6 miljarder kronor.
I stället skulle Tele 2 lägga all kraft på marknaderna i Sverige, Baltikum, Kazakstan och Norge. Men året därpå kom nästa dråpslag – då i Norge. Även det en betydelsefull marknad för Tele 2, med en omsättning på 4,1 miljarder kronor och ett rörelseresultat på 121 miljoner kronor år 2013.
År 2014 blev Tele 2 utan 4g-licens, vilket resulterade i att Telia köpte bolaget för 4,5 miljarder kronor.
Det gör att många analytiker inte instämmer i den skotska vd:ns bild av Tele 2.
– Ryssland var en så viktig del av tillväxten inom Tele 2 att när verksamheten såldes så slutade man i stora delar se Tele 2 som ett tillväxtbolag, säger Stefan Ohlsson, analytiker på Swedbank.
Han kallar Tele 2 för ett spretigt bolag med flera verksamheter som tickar och går men inte bidrar till nämnvärd tillväxt, som verksamheterna i Tyskland, Österrike och Kroatien.
– De tillför inte mycket till värderingen. Kärnan är Sverige och Baltikum. De marknaderna är stabila och genererar hygglig lönsamhet.
Den svenska verksamheten växte med 2 procent och den baltiska med 7 procent de första tre kvartalen 2016. Sedan har Tele 2 verksamheten i Kazakstan, där Tele 2 fusionerade med telekombolaget Altel i slutet av 2015. Verksamheten växte under samma period med 20 procent. Men den sammantagna intäktsökningen uppgick bara till 1 procent.
Tele 2 har dock gjort en del offensiva satsningar de senaste åren. Bolaget förvärvade det danska telekombolaget TDC Sverige. I samband med det sköt Kinnevik till 3 miljarder kronor i en nyemission. Affären avslutades i höstas.
– Nu har de visat att de kan förvärva också, genom köpet av TDC Sverige, så fler förvärv ska inte uteslutas även om jag har svårt att se sådana hända utanför Norden och Baltikum, säger Stefan Ohlsson.
Därtill gick Tele 2 in i Nederländerna i början av 2015 mobilt, men fanns i landet tidigare. Men även om draget var offensivt omgärdas affären av flera frågetecken.
Peter Kurt Nielsen, analytiker på investmentbanken ABG Collier Sundal, hävdar att satsningar som i Nederländerna visar att Tele 2 har ambitioner att växa. Men han är ändå skeptisk till affären.
– För konsumenter i Nederländerna är det bra att Tele 2 är där, men jag tvivlar på att Nederländerna kommer att bli en bra marknad för Tele 2, säger Peter Kurt Nielsen.
Tele 2 har etablerat sig på en marknad där det redan finns tre stora tuffa konkurrenter, Vodafone, Deutsche Telekom och det holländska telekombolaget KPN. I gengäld fick Tele 2 sin 4g-licens till ett förmånligt pris, eftersom den holländska regeringen vill ha en ny operatör på marknaden.
– Tele 2 har investerat 200 till 300 miljoner per kvartal i den mobila verksamheten i Nederländerna under 2016. Det är inte konstigt, eftersom satsningen är relativ ny, men man kan fråga sig om bolaget har fått tillräckligt tillbaka från investeringarna.
Hittills har de det inte. Och det finns stora frågetecken kring om investeringen går att räkna hem på sikt. Klart är att det inte riktigt gått som bolaget tänkt. Det tredje kvartalet förra året skrev Tele 2 ned värdet på den holländska verksamheten med 2,5 miljarder kronor. Den uppgick före nedskrivningen till 11,5 miljarder.
***
Vi går tillbaka till det tomma ekande rummet i Laos, där Allison Kirkby viftar bort de dystra analyserna. Hon berättar att Nederländerna i framtiden kommer att bli framgångsrikt för Tele 2. Liksom höstens förvärv av det danska telekombolaget TDC i Sverige.
– Ambitionen för Nederländerna är att fortsätta öka kundintaget och växa. Det finns inga planer på att sälja i nuläget, säger Allison Kirkby.
Hon berättar vidare att Nederländerna är en marknad med mycket potential och att det finns utrymme att konkurrera inom 4g. Enligt Tele 2 når nätet 98 procent av befolkningen utomhus och 83 procent av befolkningen inomhus. Att Tele 2 just nu dras med nettoförluster i Nederländerna är något som bolaget hade räknat med i och med de stora investeringarna, förklarar Allison Kirkby.
–Vi börjar redan se resultat av investeringen. I tredje kvartalet ökade vi våra mobila tjänsteintäkter från slutkund i Nederländerna med 15 procent.
Under intervjun nämner Allison Kirkby betydelsen av att skapa värde för sina aktieägare. På frågan om vi kommer att få se flera konsolideringar likt TDC och Altel i Kazakstan svarar hon:
– Om det skapar värde för våra aktieägare så stöttar vi konsolidering.
En möjlig sammanslagning med mobiloperatören 3 har tidigare nämnts av både Cristina Stenbeck och 3 för tre år sedan. Men det är en fusion som Allison Kirkby har svårt att se på grund av konkurrensmyndigheten i EU:s hårda motstånd när det gäller just samgåenden inom telekombranschen.
– Därför har jag svårt att se hur en sammanslagning med 3 skulle godkännas eller skapa aktieägarvärde.
Fokus nästa år kommer att ligga på att integrera de nya bolagen. Samt på att skapa tillväxt i Nederländerna och bibehålla den positiva trenden i Sverige och Baltikum.
– Vi växer. Och vi ska fortsätta att växa. Vårt absoluta fokus är på mobil uppkoppling där våra mobila intäkter från slutkund ökade med 6 procent i tredje kvartalet 2016. Vi strävar efter en mobil tillväxt inom ett ensiffrigt mittenspann och det är också vad vi konsekvent levererat.
Planerna för 2017?
– Blir mycket likt 2016, säger Allison Kirkby innan hon lämnar telefonrummet i Laos och stänger dörren.
Text: Viviana Canoilas
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.