Tillväxtaktie för långsiktiga

Efter fjolårets stora förvärv har Fenix Outdoor befäst sin ställning på den globala friluftsmarknaden. Tillväxtmöjligheterna på sikt är utmärkta, men 2016 ser ut att bli ett mellanår.

Med några få undantag har svenska detaljhandelsbolag haft svårt att lyckas utanför Norden. Fenix Outdoor ser ut att vara ett av undan­tagen. Sedan några år tillbaka har bolaget etablerat sig som ett av de ledande friluftsbolagen på den europeiska marknaden med expansion även i Nordamerika och Kina. Koncernen stärkte sin position utanför Norden ­ytterligare i somras med förvärvet av Globetrotter, en stor tysk detaljhandlare inom outdoorsegmentet.

Mycket har hänt sedan Fjällräven blev Fenix Outdoor i början av 2000-talet. Namnbytet blev symboliskt för fasen som skulle ta ett nationellt erkänt varumärke till en global aktör på friluftsmarknaden. Målsättningen sattes till att växa med minst 10 procent per år med en vinstmarginal före skatt på minst 10 procent. Denna målsättning har bolaget sedan dess klarat av med god marginal. Tillväxten har skett på samtliga centrala marknader, där Nordamerika uppvisat den snabbaste tillväxten under de senaste kvartalen.

Koncernen är organiserad i två rörelsesegment, Brands och Retail, där varumärkesområdet hittills varit den klart viktigaste intäktskällan. Inkluderat i ­segmentet är de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Hanwag, Primus och Brunton med flera. Tidigare har Retail omfattat Naturkompaniet i Sverige och Partioaitta i Finland. Förvärvet av tyska Globetrotter stärker positionen inom detaljhandeln ­ytterligare. Framöver väntas koncernen hämta drygt 50 procent av sina intäkter från Retail.

Lockar med Fenix Outdoor gör främst att bolaget har utrymme för lönsam tillväxt under mycket lång framtid framöver. Extra spännande är Nordamerika som sannolikt blir en av bolagets största marknader inom några år. Affärsområdet Retail har potential att växa såväl organiskt som via ytterligare förvärv. Affärsområdet Brands har fina förutsättningar att fortsätta växa organiskt samt genom förvärv av varumärken som sedermera kan få synergieffekter i koncernens utvecklade distributionssystem och detaljhandel. Grundaren Åke Nordins son, Martin Nordin, tog över vd-posten i ­Fenix Outdoor 2007 och har ­visat sig vara rätt man på rätt plats. Förvärven har hittills gjorts till vettiga multiplar och med avsikt att minimera den interna överlappningen. Att Nordin är den i särklass största aktieägaren ger honom incitament att fortsätta det arbete han påbörjat på ett ­aktieägarvänligt vis.

Det har tidigare varit tal om en särnotering av Retail, men givet strukturarbetet i samband med förvärvet av Globetrotter lär det inte ske i närtid. Förmodligen skulle de två verksamhetsgrenarna värderas högre separat, varför en avknoppning skulle vara rimlig ur ett kortsiktigt aktie­ägarperspektiv. På längre sikt finns det emellertid argument för att behålla strukturen som den är. Koncernen går mot en kontroll av hela värdekedjan, vilket är strategiskt klokt även om det kommer att innebära något svagare marginaler.

För långsiktiga investerare är Fenix Outdoor en given aktie att behålla då kapitalet över lång tid högst sannolikt kan förräntas till över genomsnittliga nivåer. I det korta perspektivet är aktien inte en lika given vinnare.

Aktien värderas i dag till ev/ebit 11,8 och p/e 17,7 på årets prognoser, vilket är rimliga nivåer för ett kvalitetsbolag. Efter fjolårets förvärv har dessutom balansräkningen försvagats. Fokus i år ligger därför på att få ner skuldsättningen samt att integrera Globetrotter. 2016 ser därför ut att bli ett mellanår för Fenix Outdoor, varför aktien i vårt ettåriga perspektiv framstår som sval. Läge att avvakta alltså.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund