18 februari 2022 11:01

Två år med Helmersson – kvartssamtal H&M-bossen

Tydlig ledare internt men intetsägande externt. Snabb med att reagera på covid men har tappat mot konkurrenten Inditex. Det är varierande omdömen om Helena Helmerssons två första år som VD för H&M.
Helena Helmersson, H&Ms VD.
Helena Helmerssons hela hittillsvarande tid som VD har varit exceptionell vilket inte gör det helt enkelt att försöka utvärdera hennes insats. Foto: Ali Lorestani/ TT

”Jag är övertygade om att vi går stärkta ur pandemin. Vi har blivit mer snabbfotade, mer flexibla, kommit samman mer och har ett starkare kundfokus”, säger Helena Helmersson när Afv ber henne sammanfatta sina två första år som VD för H&M.

För egen del är hon mest nöjd med att bolaget visade handlingskraft och fattade snabba beslut när covid, en månad efter hennes tillträde, helt förändrade förutsättningarna. Allt från nedstängning av butiker och störningar i varuförsörjningskedjan till kostnadsbesparingar och en skenande e-handelsförsäljning.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco