UBS: Säljläge i klädkedjan

UBS spår en kraftigt minskad bruttomarginal för bolaget i tredje kvartalet och upprepar rekommendationen sälj.

UBS tror att det blir svårt för H&M att genomföra de prishöjningar i USA som krävs för att parera dollarkursen. Detta givet bolagets konkurrensutsatta marknadsposition och att den amerikanska aktören Primark kommenterat att de inte kommer att höja priserna på marknaden. Banken spår därför att H&M:s bruttomarginal kommer att minska kraftigt under det tredje kvartalet och framåt om inte bolaget genomför prishöjningar i USA.

Det skriver banken i en analys.

UBS uppger att de inte sett någon relativ förändring i euro-priset jämfört med dollar-priset och att bolagets valutasäkring vid det här laget sannolikt löpt ut.

De oväntat starka försäljningssiffrorna för juni och juli kan fungera som ett argument för att inte höja priserna även om tillväxten i marknadsandelar såg ut att ha avtagit sett till försäljning i jämförbara butiker, resonerar banken vidare.

Banken sänker sina estimat för bruttomarginalen med -40 baspunkter för andra halvåret, och -170 baspunkter för helåret 2015. Då valutavindarna väntas blåsa in över 2016 sänker banken också estimaten för bruttomarginalen för 2016 med -120 baspunkter.

“Med pågående investeringar i kostnadsbasen kommer den försvagade bruttomarginalen att läcka över till rörelsemarginalen”, skriver banken vidare.

UBS upprepar rekommendationen sälj men justerar dock riktkursen på H&M till 330 kronor från tidigare 325 kronor.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.