Uppgång med frågetecken
Någonting är skumt med teknik- och industrikonsulterna. Ända sedan andra halvan 2004 har branschen känt av en rejäl uppryckning. Orderböckerna är fulla, kapacitetsutnyttjandet närmar sig rekordnivåer och marginalerna är på väg upp. Ändå vill den riktigt stora glädjen inte infinna sig. En djupare analys visar att den förbättrade lönsamheten i stor utsträckning beror på den förbättrade beläggningen i bolagen och mindre på att branschen lyckats öka sina priser.
Tvärtom påpekar Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Teknik och Design, STD, i sin branschkommuniké sommaren 2005 att framför allt industrikonsulterna men även teknikkonsulter har svårt att ta bättre betalt. Trots högkonjunktur och rekordbeläggning stannar branschens vinstmarginal vid mellan 3 och 5 procent.
Och mycket talar för att den pressade prisbilden kommer att bestå. Den generella trenden är att prispressen inom breda varugrupper – livsmedel och hemelektronik är tydliga exempel – även håller på att sprida sig till tjänstesektorn. Det syns särskilt hos industrikonsulterna som i allt större utsträckning tvingas följa med sina kunder till Östeuropa och kämpa i konkurrens med utländska aktörer. Det gäller framför allt inom fordonsindustrin som är en av industrikonsulternas största kunder. Volymerna som flyttar österut är ännu så länge begränsade men det handlar ändå om en långsiktig trend. Kundernas fokus på att sänka inköpskostnaderna har även slagit till mot de mer bygginriktade teknikkonsulterna. Stora aktörer som Skanska och NCC är exempel på bolag som nu aggressivt satsar på att få ned sina utgifter för inköp. Byggkonsulterna känner även av att det blivit allt mer ovanligt med fabriksbyggen i Sverige. Men det finns motmedel berättar Bengt O. Andreasson, branschanalytiker på STD. Svenska teknik- och industrikonsulter är många gånger duktiga inom specifika områden och då gäller det att ta betalt.
– För att kunna öka priserna måste konsulterna bli bättre på att profilera sig inom en nisch. Är man duktigt inom specialområden som exempelvis sjukhus kan man också ta bättre betalt. När det gäller enkla uppdrag måste konsulterna samtidigt kunna erbjuda standardiserade tjänster, säger Bengt O. Andreasson.
Enligt honom finns det många konsulter som skulle kunna höja sina priser men som inte vågar. Att bolagen inte vågar höja sina priser kan i första hand bero på interna bromsklossar och mindre på bristande förståelse hos kunden. Och visst står sig svenska teknik- och industrikonsulter starkt i internationell jämförelse. Paradexempel är teknikkonsulten Sweco som i årets rankning avancerar till plats ett i branschen. Under 2004 ökade bolaget sin omsättning med 42 hela procent. Merparten av ökningen beror dock på tidigare förvärv i Norge och Finland. Sweco har inte bara varit skicklig på förvärv utan har genom sin bredd även klarat sig bra genom svåra tider.
Utsikterna är fortsatt goda för byggkonsulterna då både bostadsbyggande och framför allt stora statliga infrastrukturprojekt väntas generare en strid ström av order. Ökade maskin- och energiinvesteringar i Sverige har även satt fart på industrikonsulterna. Ett exempel är Ångpanneföreningen (ÅF) som fortsätter att stärka sin position som ledande konsult inom papper och massaindustrin. ÅF slukade under våren 2004 Finlands största konsultföretag inom pappersindustrin CTS med 260 anställda. Resultatet för 2004 pressades dock av strukturkostnader för it-konsulterna inom affärsområdet Systems.
Efter ett intensivt 2004 tycks lusten för uppköp och sammanslagningar har kommit av sig bland konsulterna. Branschen satsar i stället på konsolidering. Men de stora affärerna kan snabbt vara tillbaka. Det gäller särskilt som de noterade konsulterna under 2004 och 2005 sett sina börskurser öka kraftig. Det öppnar i sin tur för att bolagen kommer att vilja använda de egna aktierna som betalningsmedel vid företagsköp.
Torbjörn Askman
torbjorn.askman@affarsvarlden.se
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.