Volvo Cars drar ner på sponsoraktiviteter

Volvo Cars drar sig tillbaka från samtliga bilsalonger förutom tre och drar ner på nästan samtliga av sina sponsoraktiviteter.

Volvo Cars kommer i framtiden endast att närvara vid tre av världens bilsalonger – Detroit, Genève och Shanghai/Beijing. Företaget ska även fokusera på egna aktiviteter. Det skriver Financial Times.

Tidigare har Volvo och dess regionala divisioner närvarat vid ungefär 100 bilsalonger per år.

Att Volvo drar sig ur de flesta av världens bilsalonger kommer helt säkert att få påföljder. Efter att Nissan drog sig ur Detroits bilsalong 2009 fick företaget kämpa sig tillbaka till en bra plats under mässan när de 2012 ville återvända.

Dessutom kommer företaget att dra ner på nästan samtliga sponsoraktiviteter, inklusive golf och motorsport.

Enligt företagets marknadschef Alain Visser vill Volvo bryta den trend där biltillverkare lägger stora summor pengar på marknadsföring för blygsamma fördelar.

Samtidigt som företaget drar ner på sina sponsoraktiviteter och närvaro vid världens bilsalonger kommer de dock enligt egen utsago att öka sin marknadsföringsbudget.

– Vi kommer inte att vinna genom att göra samma sak som andra, Vi tror att det finns bättre sätt för Volvo att kommunicera vår produkt och våra varumärken än att gå på bilsalonger, säger Alain Visser.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.