Han ska köra om Tesla
När Daimlers koncernchef Ola Källenius talar om att hålla utbudet nere för att trigga ett varumärkes prestige talar han inte om koncernens första fullelektriska personbil. Mercedes-Benz EQC introducerades 2019, samma år som Daimler gick ut med sitt mål om en koldioxidneutral verksamhet senast 2039. Enligt den tyska finanstidningen Handelsblatt fanns det förhoppningar att sälja 60 000 exemplar av pionjären under förra året. Det blev 20 000 och en avbruten USA-introduktion av den elektriska SUV:en.
Faktum är att EQC, samt de kommande modellerna EQA och EQB, knappt nämndes med ord när Daimler på sin kapitalmarknadsdag i oktober förra året presenterade strategin för att elektrifiera sin flotta. De tre första elbilarna från Mercedes-Benz bygger nämligen på en arkitektur anpassad för ett traditionell drivlina, med motor, koppling och växellåda. En kompromiss, om man vill vara försiktig. Eller ett tecken på att man inte är med i racet, om man lyssnar till mer progressiva kännare i branschen.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här