6 juni 2021 12:00

Han ska köra om Tesla

Han är svensken som ska skrota den tyska förbränningsmotorn. Och elektrifiera ett av världens mest anrika bilmärken – Mercedes-Benz. ”Vi måste uppfinna uppfinningen på nytt”, säger Ola Källenius, koncernchef för Daimler.
Ola Källenius

”Vi vet att vi kommer att behöva förbränningsmotorer minst under det här årtiondet och sedan får vi se hur långt det går in i nästa.”

Under 2025 ska det finnas ett elalternativ för alla Mercedes-modeller, säger Ola Källenius.

När Daimlers koncernchef Ola Källenius talar om att hålla utbudet nere för att trigga ett varumärkes prestige talar han inte om koncernens första fullelektriska personbil. Mercedes-Benz EQC introducerades 2019, samma år som Daimler gick ut med sitt mål om en koldioxidneutral verksamhet senast 2039. Enligt den tyska finanstidningen Handelsblatt fanns det förhoppningar att sälja 60 000 exemplar av pionjären under förra året. Det blev 20 000 och en avbruten USA-introduktion av den elektriska SUV:en.

Faktum är att EQC, samt de kommande modellerna EQA och EQB, knappt nämndes med ord när Daimler på sin kapitalmarknadsdag i oktober förra året presenterade strategin för att elektrifiera sin flotta. De tre första elbilarna från Mercedes-Benz bygger nämligen på en arkitektur anpassad för ett traditionell drivlina, med motor, koppling och växellåda. En kompromiss, om man vill vara försiktig. Eller ett tecken på att man inte är med i racet, om man lyssnar till mer progressiva kännare i branschen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco