Flygbranschen rasar mot Tullverket – vill ha Kinapaket: ”Överlevnadsfråga”

Paketen flödar in i Sverige från kinesiska lågprisjättar. Men bolagen ratar svenska flygplatser. Nu anklagas Tullverket för att övertolka EU-regler. Utan paketen från Kina kan regionala flygplatser rent av gå under, menar Johan Ljungberg på Örebros flygplats. "Det är en överlevnadsfråga", säger han till Affärsvärlden.
kinapaket
Fredrik Kämpfe på Transportföretagen Flyg och Johan Ljungberg på Örebro Airport. Foto: Pressbilder och TT

Varje månad skickas enorma volymer av kinesiska lågprisprodukter till Sverige. Bara e-handelsappen Temu uppger att de postar 2,3 miljoner paket till svenskar varje månad.

Kinesiska fraktflyg landar ofta på Arlanda för att tanka. Sedan fortsätter de till Belgien eller Nederländerna där paketen från Temu och Shein flyttas över på lastbil för att köras tillbaka Sverige. Det avslöjar Afv i en granskning.

Branschen har sin egen förklaring till varför det ser ut så: Sverige har överimplementerat EU-regler.

“Tullverkets tolkning av EU:s tullreglement gör att den här frakten till exempel landar i Danmark eller Norge”, säger Fredrik Kämpfe, chef för Transportföretagen Flyg.

Han syftar på EU:s IOSS-regelverk, där förkortningen står för Import One-Stop Shop. Reglerna började gälla 2021 och berör tullfria försändelser under 150 euro. I praktiken innebär reglerna att e-handlare som Temu kan föranmäla moms i EU. Den kund från Sverige som sedan beställer en vara betalar sedan svensk moms direkt i kassan.

Bara på flygplatsen Liège i Belgien kommer över en miljon försändelser om dagen och stora delar är tullfria försändelser. På logistikhubbar vid flygplatsen görs stickprover. Men hanteringen sker i huvudsak digitalt.

Uppvaktad av kinesiska bolag

Det är inte möjligt i Sverige i dag, enligt Johan Ljungberg som är verksamhetsansvarig på Örebros flygplats.

Han har blivit uppvaktad av flera fraktbolag som flyger åt de kinesiska jättarna.

Örebro Airport har skarpa frågor från asiatiska flygbolag som skulle flyga hit om vi bara kunde hantera tullfrågorna”, säger Johan Ljungberg.

Vad skulle krävas om ni tog emot paketen idag?

“Då ska man gå igenom varenda paket, vilket gör att lastbilarna i alla fall från Köpenhamn hinner distribuera godset innan vi har hunnit hantera det”, säger Johan Ljungberg och lägger till:

“Sen innebär det oerhört stora investeringar i maskiner som sorteringsanläggningar och annat. Det innebär att vi, i stället för att skanna ett kolli, kanske måste skanna 1 500 små påsar.”

“Överlevnadsfråga”

För Örebro flygplats är paketen från de kinesiska jättarna en existentiell fråga, menar Johan Ljungberg.

“Det är en överlevnadsfråga”, säger han.

“De regionala flygplatserna gick 700 miljoner back förra året och vi fajtar om våra ägares pengar”, fortsätter Johan Ljungberg om flygplatsen som är samägd av regionen och kommunerna Örebro, Kumla och Karlskoga.

“Extrem tolkning”

På Lièges flygplats, där många svenskars Temu-paket passerar, kontrolleras endast 1 av 20 000 försändelser av tullen. 12% av paketen som packas upp innehåller produkter som är olagliga i EU.

“Så länge den här frakten finns och vi handlar så behöver vi se till att vi har de mest effektiva transporterna till oss istället för att den ska gå till andra länder”, säger Fredrik Kämpfe.

“Det handlar om att ha en riskbaserad hantering.”

Fredrik Kämpfe kallar Tullverkets tolkning av regelverket för “extrem”.

Men Tullverket tycker inte att myndigheten gör en annan bedömning än i andra EU-länder.

Stefan Björkencrona Tullverket
Stefan Björkencrona, sakkunnig på Tullverket. Foto: Tullverket

“Vår tolkning är att man måste identifiera varje enstaka försändelse”, säger Stefan Björkencrona, sakkunnig och senior rådgivare.

Han menar att det snarare handlar om att flygplatser i andra länder har bättre tekniska möjligheter.

“Om du tar Nederländerna till exempel. Schiphol har över tre miljoner försändelser per dygn och då kan man förstå att logistiken inte mäktar med att göra som vi tolkar regelverket”, säger Stefan Björkencrona och fortsätter:

“Men de har hittat andra tekniska lösningar på hur man kan särskilja att det är unika försändelser och tekniskt läsa in dem. Det har man inte lyckats klara i Sverige.”

Så ni har inte gjort en annan tolkning än Nederländerna? 

“Jag tycker ändå att vi gör samma tolkning, men man har inte lyckats med den tekniska lösningen. Och det är inte Tullverket som ska implementera den”, säger Stefan Björkencrona.

Om flygbranschen ändå tycker tolkningen är för strikt kan de kräva att frågan prövas rättsligt, menar han.

“Det här får prövas om någon tycker att vi tolkar det här för strikt.”

Läs mer om Afv:s granskning av Temu:

Temu-paketens galna resa till Sverige: ”Måste gå back”

Temu söker svenska säljare – 80% av försäljningen ska bli lokal

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.