7 juni 2020 12:00

”Hjärnan måste vara kall”

Med Henrik Hjalmarsson som vd för fönstertillberkaren Inwido har strategin förändrats i två radikala steg: Förvärven har satts på paus och besluten har flyttats ut i organisationen.
Henrik Hjalmarsson, vd Inwido

”Vissa segment inom Inwido gynnas av hemmafixartrenden på samma sätt som exempelvis Bygghemma.”

Henrik Hjalmarsson Vd för Inwido
Henrik Hjalmarsson, vd Inwido. Foto: Tobias Ohls

Morgonen den 7 december 2018 stod det klart att fönsterkoncernen Inwidos mångårige vd tillika MFF:s ordförande Håkan Jeppsson hade avlidit på grund av ett hjärtfel. Blott 57 år gammal. Bortgången uppmärksammades på ekonomisidorna i tidningen Sydsvenskan under rubriken ”Inte som andra direktörer”. Jeppson var en lokalkändis, en uppskattad näringslivs- och sportprofil som, vid sidan av fotbollen, hade tagit två bolag till börsen, BE Group och Inwido.

Under sina nästan tio år som vd för Inwido hade Jeppsson satt djupa avtryck på verksamheten, både som privatperson och som företagsledare. Genom en rad förvärv hade fönster- och dörrtillverkaren breddat sitt utbud, expanderat geografiskt och vuxit sig så pass stor att de numera titulerar sig som Europas största fönsterkoncern.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här