Han ska få ordning på batterifabriken i Skellefteå: ”Jag har mitt drömlag”

Tysken Matthias E.J. Arleth blir den som ska se till att Northvolts fabriker levererar. Med sig har Lytens nye Sverige-VD ett "drömlag" uppger han. Men han behöver locka både investerare, kunder – och tidigare anställda. "Fler än jag väntat mig vill komma tillbaka", säger han till Afv.
WEB_INRIKES
Matthias E J Arleth, ny VD för Lyten Sverige. Foto Jonas Westling/TT

Det blir Matthias E.J. Arleth som ska leda Lyten i Sverige, meddelar den amerikanska startupen på onsdagen.

Varför är du rätt person för jobbet?

“Jag tror att jag kan industrin och dess spelregler ganska bra. Tillsammans med rätt team, Northvolts utrustning och grunden vi redan har borde det inte råda någon tvekan om att vi kan lyckas”, säger han till Affärsvärlden.

“Drömlag”

Matthias E.J. Arleth var operativ chef under Northvolts sista år. Under våren har han jobbat nära konkursförvaltaren Mikael Kubu.

Själv poängterar Arleth att han har 25 års erfarenhet från fordonsindustrin, och haft flera ledande roller i stora uppskalningar och organisationer. På cv:t finns höga positioner i två jättar till underleverantörer i fordonsindustrin: Magna och Webasto.

Flera i Lytens ledningsgarnityr i Sverige har rekryterats från Northvolt. Förutom Arleth kan nämnas Skellefteåchefen Markus Dangelmaier, Västeråschefen Sami Haikala och logistikchefen Dennis van Schie.

Med tanke på konkursen, varför plockar ni inte fler utifrån?

“Det här är verkligen teamet som under de senaste tolv månaderna fått igång verksamheten. Lärdomarna som de har fått, tron de har på att lyckas och erfarenheten som de tar med sig är ovärderlig. Det skulle ta lång tid för andra att komma ikapp”, säger Matthias E.J. Arleth som kallar det för sitt “drömlag”.

Då startar produktionen

För Afv uppger han att Lytens interna plan är att börja leverera de första battericellerna under det första halvåret 2026.

Just nu pratar Lyten med underleverantörer för att få tillgång till material, men också med kunder och tidigare anställda om att komma tillbaka. Men ingen produktion kan dra igång innan affären är stängd, och det kräver ett godkännande från Inspektionen för strategiska produkter (ISP).

WEB_INRIKES
Matthias E J Arleth i Skellefteåfabriken. Foto Jonas Westling / TT

Fordonskunderna svårast

Hur går det med att vinna tillbaka kunderna? 

“Vi breddar fältet”, säger Matthias E.J. Arleth.

Lytens första mål är därför att leverera batterilagringssystem från Polenfabriken. Där har bolaget redan en rad kunder, som vindkraftsparker, solcellsanläggningar och datacenter, enligt Arleth.

“Det gör också starten enklare, eftersom fordonsindustrin har mycket mer regulatoriska krav och validering att uppfylla”, fortsätter han.

Lyten för samtal med fordonstillverkarna, men Arleth vill inte gå in på vilka eftersom inga avtal kommer skrivas innan affären är klar.

Hemliga ägarlistan

Det amerikanska bolaget har valt att hemlighålla ägarlistan, vid sidan om några få kända ägare som fordonsjätten Stellantis, fraktbolaget Fedex och riskkapitalbolaget Prime Movers Lab.

Men för att få Northvolts verksamheter på fötterna igen kommer Lyten behöva göra “betydande investeringar i anläggningarna”, har VD:n Dan Cook uppgett för Afv.

“Lyten har en mycket stark investerarbas”, säger Matthias E.J. Arleth.

Han kan dock inte säga något om hur det går med kapitalresningen mer än att de söker finansiering från befintliga investerare. Flera av dem ska vara redo att bistå.

Hur går det för er att locka tillbaka tidigare anställda? 

“Feedbacken är positiv. Fler än jag väntat mig vill komma tillbaka och har redan nu visat tillit, vilket är det viktigaste för att återuppbygga förtroendet”, säger Matthias E.J. Arleth.

“Vi har börjat återanställa ett antal och under kommande veckor kommer vi kontakta fler”, lägger han till.

Vad blir din största utmaning? 

“Till en början att få tillbaka talangerna och återuppbygga deras förtroende”, säger han och fortsätter:

“Men också att återvinna förtroendet hos både kunder och leverantörer – vi behöver båda. Och sedan förstås att leverera på det vi lovat investerarna.”

Läs ocksåLyten rekryterar flera Northvolt-chefer till återstarten

Läs också: Så ska Northvolt-köparen vinna kampen mot Kina: ”David mot Goliat”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Här hittar du fler intervjuer