10 december 2021 08:12

Börsraketen Mips siktar på 130 miljoner hjälmar: ”Rädda liv”

Från 7 miljoner hjälmar ska Mips nå en marknad på 130 miljoner hjälmar. Trycket är hårt på skyhögt värderade Mips och dess VD Max Strandwitz.
Mips

”99% av värdet finns i varumärket”

Mips VD Max Strandwitz. Foto: Tobias Ohls

Ridhjälmen blev en stor succé när den lanserades på Gothenburgs Horse Show 2007. Samtliga 3 000 Mips-hjälmar sålde slut på nolltid. Alla ville ha hjälmen som gav bättre skydd mot hjärnskakning. Några månader senare var Mips konkursmässigt.

Historien om Mips startar tolv år tidigare. Under 1995 hade en frustrerad hjärnkirurg på Karolinska börjat fundera över varför så många patienter kom in med allvarliga hjärnskador, trots att de använt hjälm. Kirurgen, Hans von Holst, tog kontakt med två forskare på KTH:s biomekaniska avdelning, Peter Halldin och Svein Kleiven, för att fördjupa sig i frågan. Sex år senare publicerades den första vetenskapliga publikationen och bolaget Mips bildades. Det skulle dock dröja ytterligare några år innan den första produkten kunde utvecklas.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här