6 november 2021 08:00

”Sandvik är ju Sandvik”

Sandviks VD Stefan Widing hyllas för att på rekordtid ha att digitaliserat den svenska verkstadsjätten genom smarta förvärv. Samtidigt finns åsikten att ordförande Johan Molin har ökat sitt inflytande över Sandvik med Widing som VD.
Sandviks VD Stefan Widing
Sandviks VD Stefan Widing. Foto: Tobias Ohls

I relation till makt och ansvar är det få, om ens några, i det svenska samhället som är så anonyma som verkstadsjättarnas toppchefer. Stefan Widing, VD på Sandvik, är inget undantag. Man skulle förmodligen få tillbringa dagar, kanske veckor, på Stockholms centralstation innan någon förbipasserande kände igen bilden på honom. I fallet Widing var det också många i branschens inre krets som undrade över namnet när han i februari 2020 tog över efter Björn Rosengren.

Klivet till Sandvik-VD var stort för den då blott 42-årige divisionschefen på Assa Abloy. Själv beskriver han det dock som ”tämligen odramatiskt”, när Afv träffar honom på Sandviks huvudkontor i World Trade Center i Stockholm.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets