Inte värt en tatuering

Inte värt en tatuering - 04_Erik_Wahlin_binary_6890517.png

I Volkswagen lastbils- och bussavknoppning Traton är svenska Scania inte bara störst, utan också överlägset lönsammast.

Nyhetsbyrån Reuters har rapporterat att Traton väntas värderas till i runda slängar 200–250 miljarder kronor, där Scania är den i särklass värdefullaste delen. Ändå avvaktar svenska institutionella ägare. Så också Scanias tidigare huvudägare, familjen Wallenbergs Investor, som bara verkar vilja vara med om de får bestämma. Det finns tveksamheter kring värdering och Volkswagens fortsatta dominans, men kanske framför allt att det som säljs på börsen är ett paket av tillverkare av tunga kommersiella fordon som hittills inte visat på något högre mervärde av att sitta ihop. Snarare tvärtom.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets