Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Inte värt en tatuering

2019-03-13 18:00

I Volkswagen lastbils- och bussavknoppning Traton är svenska Scania inte bara störst, utan också överlägset lönsammast.

Nyhetsbyrån Reuters har rapporterat att Traton väntas värderas till i runda slängar 200–250 miljarder kronor, där Scania är den i särklass värdefullaste delen. Ändå avvaktar svenska institutionella ägare. Så också Scanias tidigare huvudägare, familjen Wallenbergs Investor, som bara verkar vilja vara med om de får bestämma. Det finns tveksamheter kring värdering och Volkswagens fortsatta dominans, men kanske framför allt att det som säljs på börsen är ett paket av tillverkare av tunga kommersiella fordon som hittills inte visat på något högre mervärde av att sitta ihop. Snarare tvärtom.

– Scania är en vinstmaskin som kommer fortsätta att ånga på. MAN är i mångt och mycket Tratons sorgebarn, säger en analytiker i Jonas Malmborgs reportage på sidan 14.

MAN tävlar på lastbilsmarknadens mellansegment och är en av världens största leverantörer av bussar för kollektivtrafik. Inget fel på det, men få skulle tänka sig att tatuera en MAN-logga på högerarmen. Det skulle i så fall vara Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, som ju faktiskt varit vd för MAN. Men jag tror inte det. Annat är det med Scania, världsledande på tunga lastbilar i prestigesegmentet.

Lek med tanken att Scania hade noterats separat, så som bolaget var för fem år sedan. Jag garanterar att investerarna hade stått i kö.

Brexit närmar sig

”Jag sa att man säkert snabbt når fram till ett avtal utgående från Norge-modellen. Det var inte rätt analys. Jag kunde aldrig tro att det skulle bli en sådan soppa av det här”, säger Björn Wahlroos på sidan 22. Jojomänsan.

Erik Wahlin

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet