Grön omställning
Sista dagen för Northvolts fabrik i Skellefteå: ”Hade stora drömmar”
"Man hade för stora drömmar och lovade för mycket", säger Christoffer Norlund, som idag gör sin sista arbetsdag på fabriken.

Sedan Northvolt annonserade sin konkurs i mars i år har produktionen vid fabriken i Skellefteå trappats ner i etapper.
Konkursförvaltare Mikael Kubu har flera gånger uttryck vikten av att hålla igång tillverkningen för att underlätta för en eventuell köpare.
Men nu stänger Northvolt Ett för gott.
Nedtrappning sedan i maj
Efter konkursen kunde Northvolt fortsätta producera batterier vid fabriken i Skellefteå eftersom att Scania, som enda kund, fortfarande köpte batterier.
Två månader efter konkursen slutade Scania dock att köpa batterier från Northvolt med hänvisning till att det inte längre var ekonomiskt hållbart.

I samband med det började produktionen på fabriken att trappas ned, med sikte på att helt avsluta batteritillverkningen den sista juni.
“Ett sorts lurendrejeri”
Som mest hade Northvolt över 3000 anställda. Idag är bara 300 kvar, och majoriteten av anställningarna upphör i samband med produktionen.
Christoffer Norlund är en alla de personer som för sista gången kliver ut genom grindarna. Han tycker det är tråkigt att fabriken stänger, och att Northvolts hantering kanske inte varit den bästa.
“Man har gått så länge i ovisshet om man får jobba kvar eller inte vilket inte gjort saken bättre”, säger han.
I det stora hela är det den lilla människan som fått betala. Det finns de som satsat allt för att komma hit och arbeta, och som nu inte ens får stanna kvar i landet. Det är fel tycker Christoffer Norlund.
“Min upplevelse är att man hade för stora drömmar och lovade för mycket. Och de som får betala är inte de som startade det, utan det är folket runt omkring. Där känner jag att det har varit som ett sorts lurendrejeri”, säger han.
Ett fåtal personer kommer fortsätta arbeta inne på området för att sköta om lokalerna och den utrustning som finns där.
Kommunen hoppfull om fortsättning
Det var 2017 som Northvolt avslöjade att deras stora batterifabrik skulle byggas i Skellefteå.
Kommunen hade redan ett pågående mål att utveckla orten och öka befolkningsmängden, och med fabriksbygget fick ambitionerna en rejält skjuts.
Trots batterijättens konkurs och antalet människor som nu flyttar från orten är kommundirektör Kristina Sundin Jonsson optimistisk inför framtiden.
“Det här är ett ordentligt hack i kurvan, det måste man erkänna. Men ytterst är vi förhoppningsfulla inför framtiden. Det som gjort att etableringen valt Skellefteå och norra Sverige finns ju kvar”, säger hon.
Hon väljer att se glaset som halvfullt, och tror på en fortsatt batteritillverkning i Skellefteå.
“Det här är kanske den bästa anläggningen i hela Europa för batteriproduktion. Vi tror inte att man vill släppa den här stora investeringen.”

“Skellefteå står och faller inte med Northvolt”
Skulle det inte bli fortsatt tillverkning av batterier i Skellefteå tror Kristina Sundin Jonsson inte alls att Skellefteå står eller faller med det. Hon poängterar att Skellefteå är en energirik industrikommun med god ekonomi.
“Vi har annan industri som fortsätter att satsa. Vi har Boliden, vi har Alimak, och så vidare. Skellefteå är så mycket mer.”
Enligt henne är Skellefteå dessutom numera ett samhälle som är uppbyggt för att ta emot och hantera stora etableringar.
Lorents Burman (S) som är ordförande för kommunalstyrelsen i Skellefteå tror inte heller att anläggningen kommer bli stående utan batteriproduktion.
“Det finns liksom inte på agendan att det ska bli ett konstant exit. Det går inte. Inte åtta år senare”, säger han.
Men även om båda två ser positivt på framtiden för Skellefteå, både med eller utan batteriproduktion, är det inte utan sorg som grindarna till den gigantiska fabriken bommas igen.
“För varenda skelleftebo gör det ont i hjärtat. Det var inte så här det var tänkt att det skulle bli”, säger Lorents Burman.
Konkursförvaltaren driver försäljningen – kommunen “har åsikter”
Förra veckan lades ett bud på hela Northvolts verksamhet. Det vill säga både fabriken i Skellefteå och utvecklingscentret i Västerås.
Enligt konkursförvaltaren Mikael Kubu är det en utländsk intressent, och det är första gången som ett bud lagts på hela verksamheten.
Skellefteå kommun får dagliga uppdateringar om processen med att hitta en köpare. De har dock ingen delaktighet i de förhandlingar som pågår, eller möjlighet att påverka vilken köpare det i slutändan blir.
“Men vi har ju åsikter och vi är den aktör som förser hela den här marken med energi”, säger Lorents Burman.
För kommunen är det uppenbart att platsen är dedikerad för batteriproduktion.
Tidslinje för Northvolt Ett
2017: Northvolt tillkännager planer på en stor fabrik i Skellefteå.
2018: Markberedning påbörjas för fabriksområdet som är lika stort som 71 fotbollsplaner (500 000 m2).
2019: Byggnationen börjar, och investeringar på 1 miljard dollar säkras från bland annat Volkswagen, Goldman Sachs och BMW Group.
2021: Produktionspersonal gör sitt första skift i början av november och den första battericellen rullar genom produktionslinan.
2022: Fabriken invigs. Produktionskapaciteten ökar och fler byggnader tas i bruk på området.
2023: Motgångarna börjar. Northvolt redovisar miljardförluster och två människor avlider i samband med arbetsplatsolyckor på området i Skellefteå.
2024: Fortsatta motgångar med leverantörsproblem och brist på ekonomiska resurser. 1000 personer varslas i september och dotterbolaget Northvolt Ett Expansion AB meddelar sin konkurs. Bolaget inleder en Chapter 11-process i USA, och VD Peter Carlsson avgår.
2025: Den 12:e mars ansöker Northvolt om konkurs. Det beskrivs som den största konkursen i Sverige i modern tid. Scania fortsätter köpa batterier till och med maj vilket håller igång produktionen ett tag. Under våren får anställda i omgångar lämna fabriken tills dess att produktionen upphör helt i slutet av juni.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.