Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Svenskar som flyger

2019-08-14 18:00

I det här numret av Affärsvärlden möter du de två svenska vd:ar som är tyngst i den globala flygindustrin. Och nej, flygbolaget SAS vd Rickard Gustafson är inte en av dem.

Den ena är brittiska lågprisbolaget Easyjets vd, den tidigare reseledaren Johan Lundgren, som basar över en flygflotta på 330 maskiner (SAS har mindre än hälften). Med Storbritannien som bas säger han sig aldrig ha hört det i Sverige välanvända ordet flygskam förrän Affärsvärldens reporter frågar honom. Klimatdiskussionen är han dock välbekant med.

– Det finns de som argumenterar för att det skulle vara lågprisbolagens fel. Att vi är den största faran framöver. Jag blir upprörd när jag hör det. Det innebär att det skulle ha varit bättre förr, när färre och mer ineffektiva bolag flög ett fåtal privilegierade och välbärgade människor. Har man den inställningen hamnar man lätt på fel sida av historien, säger Johan Lundgren i intervjun på sidan 22.

Den andra svenska flygindustrigiganten är krigsmaterialtillverkaren Saabs vd Håkan Buskhe, som intervjuas som en del av reportaget på sidan 14. Intervjun gjordes för övrigt några veckor innan beskedet kom att han lämnar Saab i början på nästa år. Under de snart tio år han varit chef för Saab har flygdelen blivit allt viktigare. I orderstocken finns hårda beställningar på 96 exemplar av jaktflygplanet Gripen plus 351 exemplar av det avancerade militära jetskolflygplanet T-X, som utvecklats tillsammans med Boeing. Totalt 447 flygplan.

Nu flyttar Saab produktionen västerut.

– Vi ska bli en del av USA:s flygindustri, säger Håkan Buskhe.

Chefredaktör

Hausse och baisse

Du har väl inte missat Ronald Fagerfjälls 80 sidor långa och unika reportage om den svenska finansmarknaden från tidigt 1900-tal fram till i dag? Logga in och läs den på sajten, i mobilen eller på appen.

Erik Wahlin

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet