Att gräva en vallgrav
Konceptet economic moat är egentligen inte nytt – det handlar i grunden om att försvara och utveckla sina konkurrensfördelar och på så sätt bygga en vallgrav (moat) runt företaget som håller konkurrenter, till exempel ettriga disruptors, på behörigt avstånd.
Det var dock Warren Buffett som gjorde tankegångarna populära i slutet på 1990-talet med att mynta begreppet economic moat. Själv sa han då att det var ett av de viktigaste kriterierna när han letade efter bolag. Vallgraven skulle dessutom gärna vara bred och allra helst växa i storlek.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här