Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 0770-457 102

”Jag har inte råd att vara nervös”

2018-03-14 18:00

Dometics färska vd Juan Vargues är redo att ge sig utanför husbilarnas ombonade miljö.

Sedan kylspecialisten Dometic lämnade vitvarukoncernen Electrolux trygga famn år 2001 har resan varit tidvis skakig. Först var private equity-bolaget EQT ägare, därefter BC Partners, ett annat ­pe-bolag och som under finanskrisen tvingades lämna över nycklarna till ett bankkonsortium. Efter det kom EQT lite över­raskande tillbaka som ägare år 2011.

Sedan 2015 finns Dometic på börsen, och bolagets nye vd Juan Vargues har varit knappt sju veckor på jobbet när Affärs­världen träffar honom på huvudkontoret i Solna strax nordväst om Stockholm. Utanför verkar två av bolagets största produkter, luftkonditionering och kylskåp, ha konspirerat om att få till årets största snö­oväder.

Dometics produkter finns bland annat i husbilar och husvagnar – eller RV:s, recreational vehicles som det heter på bransch­jargong – som är bolagets största marknad med strax över hälften av försäljningen ­(efter förvärvet av fritidsbåtsunderleverantören Seastar i höstas). RV-­arnas förlovade hemland USA står för lika mycket mätt i geografiska termer. Däri ligger Dometics utmaning i dag, i synnerhet den nya vd:n har uppdraget att ta Dometic till en ny fas med fortsatt hög tillväxt.

– Dometics ledning har framgångsrikt växt företaget till dagens nivå men nu är företaget redo för nästa fas. Vi är stora på en del teknologier och inom vissa segment och marknadsledare på husbilar, men du kan inte bara stanna där du är för då finns ingen tillväxt. Det finns flera affärsområden där vi vill växa snabbare, som båtar, lastbilar, bussar och eftermarknad, säger Juan Vargues.

Dometic har haft några bra år sedan bolaget återhämtat sig efter finanskrisen som fick hela husbilsmarknaden att köra i diket. Den har återhämtat sig och till och med lagt in en högre växel. Friluftsliv och resande ­ligger i tiden samt de rekordlåga ­räntorna och bra fart på världsekonomin hjälper förstås till.

Den sista toppen innan Lehman Brothers kraschade låg på 391 000 husbilar i USA. Förra året såldes det 505 000 på den amerikanska marknaden och prognosen för USA-marknaden i år ligger på 525 000 enheter. I Europa har man nästan nått den senaste toppen från 2006.

– Samtidigt får jag hela tiden frågan om när marknaden planar ut eller viker ned, men siffrorna kan knappast ses som annat än att det finns en stark underliggande trend för sådana här produkter. Vi har en högkonjunktur nu och det kommer förstås en utplaning eller nedgång. Men jag har inte råd att vara nervös för det, utan mitt uppdrag är att minska den exponeringen genom tillväxt på andra områden. RV är förstås en viktig marknad för oss och vi ska växa med marknaden men minska exponeringen, säger Juan Vargues.

Verktygen för det stavas tillväxt på andra områden som även kan vara helt nya – och gärna via förvärv. Dometics andra stora områden är marin, alltså fritidsbåtar, lastbilar och bussar, samt kylboxar och minibarer till hotell. De, liksom försäljningen i Europa och Asien, ska drivas på för att minska beroendet av både husbilar och den nordamerikanska marknaden.

– Vi är redan marknadsledare men vill konsolidera marknaden och på sätt och vis skapa en ny bransch eller industri på ett liknande sätt som Assa Abloy gjort på sina marknader. Frågan är hur man når kritisk massa för att kunna stöpa om en bransch. Vi är där på RV och börjar få en bra bas inom marin men det finns andra intressanta segment vi kan gå in på. Vi har en bra bas i våra teknologier, säger Juan Vargues.

– Jag ser att Dometic har framför sig samma resa som när Assa Abloy Entrance Systems bildades. Det är industrier med 60–70 år på nacken som fortfarande är fragmenterade med potential för rationalisering, säger Vargues.

Under de två första kvartalen i år blir det inga förvärv alls för att säkerställa en återgång till skuldsättningsmålet som är två gånger ebitda – men det är bara tillfälligt.

– Vi måste få lite tid att fixa skuldsättningen och visa att vi kan, men sedan finns förvärv på agendan igen, även större, och vi har diskussioner och förhandlingar på gång hela tiden. Samtidigt ska vi förstås växa organiskt mer än marknaden. Man måste ha en bra underliggande tillväxt för att kunna köpa tillväxtbolag och integrera dem, säger han.

Juan Vargues hämtades från jobbet som chef för Assa Abloys största division, Entrance Systems, som under hans ledning gick från en omsättning på 1,8 miljarder kronor till knappt 22 miljarder kronor i fjol, vilket är mer än vad Dometic omsätter i dag. Han duckar på frågan om han såg sig som en möjlig kronprins till den förre vd:n Johan ­Molin som i höstas ­annonserade sin avgång och ersattes av Nico Delvaux.

– Att vänta brukar aldrig vara en bra strategi, och ­Dometic kontaktade mig innan Johan hade sagt någonting om att han skulle sluta. Jag tyckte min profil passade mycket bra för Dometic och såg en möjlighet för en liknande resa som jag gjort med Entrance Systems. Dometic har dubblats i storlek på fem år och jag tror att vi kan göra om det även de kommande fyra, fem eller sex åren, säger han.

Juan Vargues träffade sin svenska fru när hon var på semester i Spanien. Då var han inte knappt tjugo år fyllda, men efter militärtjänst i Spanien och ett par års studier i Madrid och Barcelona gick flyttlasset till Göteborg där han fortsatte sina ­ingenjörsstudier. Sedan följde nio år på SKF i Göteborg där han, enligt honom själv, blev en ”tillverkningskille” och därefter sex år som chef för dörr- och portföretaget Besam i Spanien samt fem år som Europachef för Besam.

Besam köptes av Assa Abloy år 2003 och det blev starten för det som i dag är Assa Abloy Entrance Systems som Juan Vargues tog ledningen för och skalade upp i rask takt via organisk tillväxt och förvärv – oftast mellan fem eller sex per år.

– Jag har aldrig haft som mål att bli börs-vd och Assa Abloy är väldigt decentraliserat. Efter 15 år finns det dock alltid risk att man hamnar i ett rutinmässigt och mekaniskt förhållningssätt. Jag visste exakt hur vi ­skulle jobba med varje förvärv och hur de skulle integreras. Vi byggde upp ett väl fungerande maskineri för det. Men nu måste jag in och stoppa fingrarna i syltburken igen och jag gillar att vara med där saker händer, ­säger han.

Assa Entrance Systems har sitt huvud­kontor i Landskrona och sedan den tiden bor Juan Vargues kvar i Helsingborg och veckopendlar. Även om han gillar Stockholm så är villan från 1911 på Helsingborgs gräddhylla vid Pålsjö skog strax intill Öresund svår att trumfa.

– Min fru skulle aldrig flytta från det huset och Helsingborg är en underbar sommarstad, säger han.

Han tycker att det är för lätt att tjäna pengar, i alla fall för företag som Assa Abloy och Dometic. Det är inte så dramatiskt som det låter utan handlar om att han ser möjlig­heter att lyfta lönsamhet genom konsolidering och effektivisering av både branschen och sitt eget företag genom att ta på sig ­ledartröjan.

– Vi har haft relativt lätt att tjäna pengar jämfört med andra branscher som vitvaru- och fordonsindustrin som har ett mycket ­högre tryck. Vi har inga globala konkurrenter, bara regionala och lokala. Det gör att vi har en bra lönsamhet, bättre än någon ­annan i branschen, men det finns mycket mer att göra. När man är etta kan man inte titta på konkurrenterna. Vi måste titta på andra industrier som kommit längre än oss i stället.

När Juan Vargues besöker fabrikerna ser han att det finns en hel del att göra. De gör till exempel kylskåp vid tre olika fabriker men produkterna har olika komponenter.

– Sådant måste vi ändra på. Vi måste också ha samma automatisering och robotar i alla fabriker. Jag tror starkt på decentralisering men vi måste också hitta minsta gemensamma nämnare och ha effektiva processer och processägare. Det är ett skäl till att vi nu har en CTO.

Den förvärvsprocess han ser framför sig kräver också en väloljad apparat för att ta hand om nya bolag och snabbt lyfta lönsamheten till Dometics nivå för att undvika att lönsamheten späds ut.

– När du köper bolag skapas komplexitet och vi måste bli duktiga på att ta bort den. Det är något jag gjort tidigare och tar med mig hit, säger han.

Dometic har en ambition att nå en rörelsemarginal på 15 procent i år och Vargues är övertygad om att man kommer att nå dit vid årets slut men understryker samtidigt att en ambitiös förvärvsstrategi ger en utspädning som kan sätta press på marginalerna.

– Det togs ett antal beslut om effektiviseringar förra året som hjälper oss att nå dit men samtidigt ska vi växa och förvärv ger alltid utspädning. Därför måste vi hela tiden arbeta med att förbättra den underliggande lönsamheten i alla delar av organisationen. Just nu ska vi arbeta hårt med att nå de ­finansiella målen och visa att vi kan bibehålla dessa med bibehållen tillväxttakt. Men det kan hända att vi får anledning att se över de finansiella målen.

Juan Vargues gillar den så kallade pilotskolan och det dröjde inte länge förrän han köpte på sig en rejäl post med Dometic-­aktier. Kring årsskiftet köpte han aktier för 20 miljoner kronor i två omgångar.

– Jag är en varm anhängare av pilotskolan. Det hjälper mig att representera aktieägarna i bolaget eftersom jag är det själv. Tror man på det man gör bör man äga aktier som vd, säger han.

Även på Assa Abloy hade han samma ­inställning och hade när han lämnade ­bolaget Assa-aktier för omkring 40 miljoner kronor. Åtminstone en del av pengarna ska nu alltså följa med på resan han planerar för Dometic.

– Vi är inte ett kylskåpsföretag och inte RV-företag, det är viktigt att poängtera: vi ska bli något annat. Vi är stora på RV och det är bra men världen är så mycket större än så och det är den världen som ska ta oss till nästa nivå.

Dometic

Ordförande: Fredrik Cappelen.

Börsvärde: 24,5 miljarder kronor.

Verksamhet: Dometic tillverkar och säljer luftkonditionering, spisar, varmvattenberedare, ugnar, kylskåp med mera. Produkterna används främst i fritidsfordon, lastbilar, personbilar, samt småbåtar. Marknaden är global och går via OEM (Original Equipment Manufacturer) eftermarknad. Under 2017 uppgick omsättningen till 14 044 miljoner kronor, rörelse­resultatet till 1 907 miljoner kronor och vinsten per aktie till 5,05 kronor. Största ägare är Swedbank Robur Fonder med 7,5 procent, Carnegie Fonder med 5,8 procent, Nordea Fonder med 5,1 procent och Alecta med 4,8 procent.

Juan Ramon Vargues Huerta

Född: 1959 i Madrid, flyttade till Sverige 1982.

Familj: Hustru och vuxna barn.

Utbildning: Civilingenjör och MBA.

Karriär: SKF, Spanienchef och sedan Europachef ­Besam, vd för Assa Entrance Systems.

Intressen: Motionslöpning och familjen samt sommarhuset på Mallorca, sydväst om Palma.

Jan Lindroth

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom