Vi upplever för tillfället problem med vår inloggningstjänst, allt material är för tillfället upplåst
Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Klockan tickar för småföretagen

2020-03-25 18:00
Bo-Henrik Jakobsson, delägare, Barkonsult. Foto: Tobias Ohls

Krisen är redan ett faktum för flera av de småföretag som är fastighetsbolagens hyresgäster.

För import- och grossistbolaget Barkonsult har klockan redan börjat ticka. Det mindre företaget, med delägare Bo-Henrik Jakobsso­n, hyr in sig i ett av Sagax bestånd, närmare bestämt i industrikomplexet vid Årstaberg söder om Södermalm i Stockholm. Här finns kontoret och ett lager fullt av drycker, glas och annan utrustning som krävs i en bar, ett kafé eller restaurang.

Bolaget Barkonsult ingår i en koncern som har cirka 2 500 olika artiklar i sitt sortiment och som årligen drar in knappt 130 miljoner kronor. Eller som normalt sett drar in 130 miljoner, kan tilläggas. För i år vet ingen hur det kommer att sluta.

– I måndags förra veckan slog det till med full kraft. Vi fick färre order och samtal per telefon. Kunder tackade nej till besök, försäljningen halverades och vi hade ett fortsatt tapp resten av veckan, säger Bo-Henrik Jakobsson.

Barkonsult har varit verksamt i 35 år och Jakobsson har en 40-årig erfarenhet från branschen. Han säger att denna kris skiljer sig från alla tidigare kriser.

– Vi har haft fastighetskriser, finanskriser, men ingenting har slagit så hårt mot besöksnäringen som corona-krisen. Under alla andra kriser har folk gått på krogen, egentligen oavsett hög- eller lågkonjunktur. Nu vågar ingen gå, dels för att man är rädd för smitta, men också för att man är orolig över sin ekonomi.

Förflyttar vi oss till Gustavsberg, väster om Stockholm, finner vi STHLM BIL AB. Företaget har 17 anställda och säljer nya Honda och Peugeot, men även begagnade bilar.

Hos bilåterförsäljaren började mars månad som vanligt. Försäljningen rullade på – ända till dess regeringen bekräftade att spridningen av corona utvecklats till en pandemi och gick ut med åtgärdsprogram.

– Då förstod folk allvaret. Det går inte att beskriva situationen på annat sätt än att det blev tvärstopp. Vi har inte sålt en bil på en vecka. Normalt säljer vi cirka 60 bilar på en månad. Hittills har vi sålt 18, säger Daniel Sundberg, platsansvarig.

Han vågar inte svara på frågan hur länge företaget överlever utan kunder, men beskriver hur det ser ut i branschen för till­fället.

– I ett normalläge är det en dödssynd att ha pengar på kontot. De ska jobba och omsättas i bilar. När försäljningen försvinner över en natt blir det en akut likviditetskris. Vi har tillgångar i form av ett lager av begagnade bilar, det är där pengarna är låsta. Och vi kan inte betala hyran med bilar, säger han, och fortsätter:

– Det vi kan göra är att se över utgifter, för intäkterna försvann, men vi sitter kvar med samma overheadkostnader. Vi har personal, hyror och fasta avgifter för verktyg och maskiner. Och det är inga små summor.

Daniel Sundberg och hans kollegor är inte ensamma om att se efterfrågan försvinna.

– I veckan kom det in en kund som äger fyra restauranger. Han ville lämna igen sina leasingbilar. Han går back 120 000 kronor om dagen. Men det går inte att bryta leasingavtal bara så där. Bilar sjunker i värde med 30 procent första året samtidigt som kunden kanske betalar 5 000 kronor per månad. Om avtalet bryts så uppstår en kreditförlust som ingen vill ta.

Matgäster som försvinner från restauranger vars ägare vill lämna igen leasingbilar till bilåterförsäljare som får svårt att betala hyran.

Dödsspiralen sveper över företag i Europa, Sverige, Stockholm, och hotar nu också grossistföretaget Grabbarnas Grönt AB i Älvsjö som hyr lokaler av Sagax. Företaget med grundaren och vd:n Resul Yetim, importerar färskvaror från övriga Europa, bland annat från Italien. Kunderna finns inom den hårt drabbade restaurang- och hotellbranschen. Leveranserna har Resul Yetim aldrig haft problem med. Problemet är försäljningen.

– Vi har tappat ungefär 80 procent. Det blir en kedjereaktion när hotellen varslar och restaurangerna bommar igen. Då har vi ingen att leverera till.

Visserligen har grossistföretaget lyckats sälja en del varor billigt och med förlust till mataffärer som mitt i krisen går som tåget, men det rör sig bara om en bråkdel.

– Innan det small till förra veckan lade vi ju order på produkter som vi inte kommer att kunna sälja nu. Det vräker fortfarande in varor, men det finns ingen som vill ha dem.

Nu gör företagets anställda allt för att Grabbarnas Grönt inte ska gå omkull.

– De kommer och säger att de ska ta ut sina pappa- och mamma-ledigheter, att de ska ta ut sina semestrar i förskott, berättar Resul Yetim.

För hjälp i form av banklån känns inte som något alternativ. Riksbankens krispaket om 500 lånemiljarder – som i sin tur är tänkta att lånas ut via bankerna – är han inte intresserad av.

– Banken ringde och berättade att det ändå blir en helt vanlig kreditprövning. Om jag ska låna mer pengar så kräver banken att jag borgar för det privat. Då tar jag ju ännu mer risk. Ska jag – utöver att riskera både jobb och företag – även riskera att förlora hus och hem?

Det är alltså högst tveksamt om Riksbankens och regeringens alla krispaket kommer att hjälpa företagare som Resul Yetim. I grund och botten är det lån som ska betalas tillbaka en dag. De kommer kanske inte heller att hjälpa Yetims kompis, som äger och driver en stor lunchrestaurang.

– Min kompis levererar normalt 2 000 portioner om dagen. Nu är han nere på 150.

Annelie Östlund

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom