Omtumlande tider för Itab

Minskade intäkter, fallande aktiekurs och pressade kunder. Butikskonceptbolaget Itab drabbas hårt när detaljhandeln ändrar fokus från butiker till e-handel.

Enligt den inflytelserike nationalekonomen Joseph Schumpeter (1883–1950) ger tekniska innovationer och landvinningar upphov till en nedbrytning av befintliga strukturer och kunskaper – en utvecklingsprocess som kallas för kreativ förstörelse. Det står alltmer klart att Itab befinner sig i ett marknadslandskap som omgärdas av just detta omvälvande fenomen.

På grund av e-handeln försvann 5 000 butiker – eller var tionde butik – inom svensk sällanköpshandel mellan 2011 och 2017, enligt rapporten Det stora detaljhandelsskiftet från branschorganisationen Svensk Handel. Och trenden väntas fortsätta. Enligt en prognos som presenteras i rapporten kan antalet butiker minska med netto 11 000 stycken fram till år 2025. Och de nya som öppnas är ofta storleksmässigt mindre än tidigare.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här