Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 0770-457 102

Uppdrag: Förändring

2018-09-05 18:00

Vad får vi för pengarna? Det är bara en av flera frågor som Fredrik Persson måste svara på i sin nya roll som ordförande för Svenskt Näringsliv. En post han har tillträtt under brinnande valrörelse.

Svenskt Näringslivs före detta ordförande Leif Östling har överlevt många kontroversiella uttalanden, men hans numera bevingade citat ”Va fan får jag för pengarna?” förra året blev hans fall. Han efterträddes av Fredrik Persson, och olikheten dem emellan får sägas vara närmast total. Här hörs inga grodor, inga yviga utspel.

Innan han blev ordförande var det få som visste vem han var och han har i media kallats för en doldis.

– Jag kallas hellre för Fredrik, säger han.

Fredrik Persson har tio år bakom sig på Svenskt Näringsliv, arbetsgivarorganisationen som i dag har 60 000 medlems­företag. Karriären inleddes i Svensk Handel, där han först var ledamot i styrelsen, därefter ordförande i drygt tre år. I november förra året blev han ordförande för hela Svenskt Näringsliv.

Hans uppdrag har varit turbulent redan från första början. Vid årsskiftet hamnade organisationen i blåsväder efter att vd Carola Lemne uttalade sig om Las i Dagens Nyheter.

– Behöver du skifta från 200 arbetare på fabriksgolvet till 20 ingenjörer blir det jättesvårt, då kan du inte hävda arbetsbrist, utan det handlar i stället om att arbetet ändrat karaktär. Den typen av omställning fungerar inte i Sverige i dag, och då lägger många hellre ned och flyttar verksamheten någon annanstans. Det är ju hål i huvudet, sa hon till morgontidningen.

Uttalandet kritiserades från flera olika håll och i mars meddelade hon att hon avgår.

– Nu har det här hänt och det är tråkigt, men det påverkar inte vår organisation framåt, säger Fredrik Persson.

Sedan dess har hans viktigaste uppgift varit att hitta en efterträdare till henne, och i oktober tillträder nye vd:n Jan-Olof Jacke, avgående Sverige-vd för Astra Zeneca.

Utöver utnämningen av vd har Fredrik Persson haft att hantera en nyligen genomförd organisationsförändring, det ständiga trycket från medlemsföretagen – och ett val­år.

Svenskt Näringslivs tre viktigaste frågor är integration, kompetensförsörjning och vinster i välfärden.

Svenskt Näringslivs lösning för att få in nyanlända på arbetsmarknaden stavas etableringsjobb, och tillsammans med LO och regeringen har parterna enats om ett förslag. Allianspartierna är skeptiska – för dyrt och ineffektivt, lyder domen, något som kan ställa till det för Fredrik Persson om det blir regeringsskifte.

– Jag hoppas och tror att man kommer att inse att det här är en bra väg framåt, oavsett vilken regering vi får efter valet, säger Fredrik Persson.

Han påpekar att nyckeln till framgång är att initiativen är enkla. Det har de inte alltid varit i tidigare fall.

Samtidigt som hundratusentals står utanför arbetsmarknaden skriker företagen efter kvalificerad arbetskraft. Fredrik Persson påpekar att en av fyra rekryteringsprocesser misslyckas för att företagen inte hittar rätt kompetens.

– Kunskapsinnehållet i produkter och tjänster ökar exponentiellt.

Därför vill Svenskt Näringsliv premiera utbildningar som leder till jobb. De vill också reformera Arbetsförmedlingen som anses vara för dyr och för ineffektiv. Dessutom används den bara i begränsad utsträckning bland medlemsföretagen. Att kräva nedläggning av myndigheten anser dock Fredrik Persson vara att gå för långt.

– Men att sticka huvudet i sanden blir jättetokigt, säger han.

Vinster i välfärden är en fråga som avgående vd:n Carola Lemne, med bakgrund inom den privata vårdsektorn, låtit ta stor plats. Den är viktig, men inte den enda viktiga frågan, hävdar Fredrik Persson.

– Vi måste klara av att hålla flera frågor i luften, vi ska inte bli en enfrågeorganisation oavsett vad frågan gäller.

Vinstförbudet rör en relativt liten del av medlemmarna, men Fredrik Persson anser att frågan är större än den som rör välfärdsföretagen specifikt, något flera av medlemmar håller med om. De menar att det handlar om den fria företagsam­heten.

Skatter och lagen om anställningsskydd, Las, är andra frågor som ligger medlemsföretagen varmt om hjärtat. Fredrik Persson vill inte ge klara besked om vad han tycker är ett rimligt skattetryck. Han sträcker sig till att säga att skatten på arbete är för hög och att Sverige måste ha ett skattetryck som gör landet konkurrenskraftigt.

– Minskat skattetryck leder automatiskt inte till lägre skatteintäkter, snarare tvärtom.

När det gäller Las säger han att det är en lag vars grund lades på 1960-talet och att den knappast kan vara perfekt lämpad för dagens arbetsmarknad. Han vill, föga förvånande, ha en lösning där parterna kommer överens, och han vill att lagen moderniseras.

Vanligt förekommande kritik mot Svenskt Näringsliv är att opinionsarbetet är ineffektivt och organisationen trögrörlig. Fredrik Persson vill inte betygsätta hur väl man lyckats nå ut med sina frågor historiskt.

– Det får andra göra.

Men han har stark tilltro till den nye vd:n Jan-Olof Jacke och tror att han kommer att sätta sin prägel på organisationen och göra den vassare.

Han säger samtidigt att även de som själva ställer krav på förändring måste vilja förändra sig.

– Vi har krävande medlemmar och mycket av min tid går åt till att tala med dem.

Svenskt Näringsliv har också fått kritik för dem av organisationen finansierade Facebooksajterna Välfärdsfakta, Skattefakta och Jobbfakta. De har publicerat inlägg där de kritiserat motståndarna och använt en raljant ton. Inläggen har fått kritik både för budskap och taktik och har i vissa fall fått dras tillbaka. Fredrik Persson tar avstånd från dem och säger att han förväntar sig ett respektfullt tonläge.

– Sådant ska vi inte hålla på med, det blir bara dumt.

Svenskt Näringslivs styrelse består av närmare 80 medlemmar. Den har under Leif Östlings ledning kompletterats med en betydligt mindre så kallad verksamhetsstyrelse. Målet är att organisationen ska bli snabbare och mer kraftfull. Fredrik Persson tonar ned betydelsen av stadgeförändringen.

– I slutändan handlar det om personerna som är engagerade i organisationen.

En källa som tidigare arbetat på Svenskt Näringsliv framhäver dock att makten har förskjutits från vd till verksamhetsstyrelsen och att skillnaden är väldigt stor.

– Vd-rollen har devalverats avsevärt i och med stadgeändringarna.

Fredrik Persson får sägas vara väl lämpad för sitt uppdrag. I många år var han vd för familjeägda Axel Johnson AB. Genom att leda en koncern som är ägare till bolag som Axfood, Dustin och Åhléns, fick han tidigt insyn i digitaliseringens utmaningar. Han noterade då att även om företag är olika så har de till 80 procent samma intressefrågor.

Som före detta ordförande för Svensk Handel vet han också hur det är att vara kravställare. Han har koll på hur en medlemsorganisation ser och tänker kring moderorganisationen.

En annan nytta är det nätverk han byggt upp under de senaste tio åren.

– Man är aldrig bättre än de telefonsamtal man kan ringa och fråga om man tänkt rätt.

Processen att hitta en ny vd var uppmärksammad i media. Förhandstippade Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, fick se sig besegrad på målsnöret av den mindre kända Jan-Olof Jacke.

Hur ser Fredrik Persson på att både han och Jan-Olof Jacke har relativt liten erfarenhet av att driva opinion?

– Det är väl swim or sink, säger han och tillägger att han ”är ödmjuk”, men att han tror att han snappat upp något efter alla sina år i Svenskt Näringsliv. Samtidigt säger han att vi kommer att se mer av övriga medarbetare.

– Vi är båda teampersoner.

Om Fredrik Persson är ett oprövat kort i mediesammanhang är han desto mer erfaren som förhandlare. Han beskrivs av sina motståndare som pragmatisk. Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande, uppfattar honom som rak, rakryggad och bra på att föra frågor framåt.

– Vi har olika åsikter, men det känns som att det går att komma överens, säger han.

Fredrik Persson själv återkommer ofta till orden förändring och anpassning.

Ett tecken på att Svenskt Näringsliv inte går i takt med sin samtid är att anslutningsgraden inom den snabbt växande techbranschen är låg. Han medger att Svenskt Näringsliv misslyckats med att driva frågor som är relevanta för techbolagen.

– Här har vi definitivt en resa att göra. Är frågorna relevanta för dem är de förmodligen relevanta för våra övriga medlemmar också.

Till exempel personaloptioner?

– Vi jobbar med det, vi är inte helt nöjda med de nya reglerna.

Framöver är det framför allt en speciell fråga som kan få honom att ligga sömnlös på nätterna.

– Att få Sveriges nästa regering, vilken det nu blir, att förstå att företag och företagande är superviktigt.

Västkusten framför Riddarfjärden

Född: 1968 i Göteborg.

Bor: I Stockholm. ”Träffade frun och blev kvar, det var inte så hemskt.”

Familj: Fru och två barn.

Utbildning: Handelshögskolan, ”Jag valde mellan det och Chalmers, men det var svårare att komma in på Handelshögskolan.

Karriär: Ordförande i Svensk Handel 2008–2017, styrelseposter i JM, Electrolux, Hufvudstaden med flera, vd för Axel Johnson AB 2007–2015 dessförinnan finanschef och affärsutvecklingschef, sex år på ABB Financial Services.

Hobby: Löpning, gärna runt Riddarfjärden eller allra helst på västkusten. ”Man tänker så bra då, dessutom gör det hjärnan yngre.”

Fredrik Persson om …

… att industrin ska sätta märket:

”Märket kommer säkert att finnas kvar några avtalsrörelser till. Jag tror att nyckeln för att behålla den internationella konkurrenskraften är att de exporterande industriföretagen som utsätts mest för konkurrens också sätter lönenivån.”

… kompetensutvisningar:

”Svenskt Näringsliv för en intensiv dialog med myndigheter. Det är några galna fall.”

… han själv varit fackligt ansluten:

”Nej, aldrig, inte heller politiskt aktiv.”

… företagens ansvar för miljön:

”Vissa saker är allas vårt ansvar. Min syn är att alla företag borde ha hållbarhet som en del av sin affärsmodell. Har du inte ett hållbart erbjudande försvinner du.”

… att han kallats för doldis i media:

”Jag kallas hellre för Fredrik.”

Ellinor Beckett

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom