Värdering som lockar

Med en allt större andel service ska det till en rejäl inbromsning av lastbilsmarknaden kommande år för att motivera nuvarande låga värdering av Volvo. Affärsvärlden ser mer uppsida än risk i aktien och rekommenderar köp.

KÖP Om Volvos första kvartal var klargörande och imponerande avseende rörelseresultat (25 procent över förväntan) och omsättning (9 procent bättre) var orderingången den motsatta; den var svag och svårtolkad. Minus 36 procent för lastbilar totalt och ner hela 77 procent i Nordamerika låter minst sagt oroväckande, men med vd Martin Lundstedts förklaring att orderböckerna för 2019 är fulltecknade på andra sidan Atlanten blir siffrorna i stället mest intetsägande i väntan på 2020 års orderböcker.

Mer säkert är att Volvos form är bättre än på länge. Martin Lundstedts Scaniafiering i form av ständiga förbättringar, modularisering och decentraliserad organisation har gjort bolaget effektivare och bättre på att utnyttja synergier och skalfördelar. Med en stark konjunktur (och svag krona) i ryggen har lönsamheten successivt förbättrats, rörelseresultatet har fördubblats på tre år och rörelsemarginalen har från 6,5 procent 2015 pressats upp till målsatta 10 procent i fjol.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco