Adcitymedia: Bättre än det ser ut

Det händer mycket i bolaget. En del dåligt, men mer är nog bra. Aktien har däremot mest tagit intryck av en fortsatt lite tveksam skalbarhet i annonsaffären.
Adcitymedia: Bättre än det ser ut - 50dde992-1f96-4a13-8d75-a75c9837ec84fitcroph450q80upscaletruew800s138c8d121e1047147a6ea93c19ad1f99ba40edba

I höstas synade Börsplus Stockholmsbolaget ACM (117 kr) som främst sysslar med utomhusreklam, särskilt i större format, se exempel i bilden ovan. Förutom annonsaffären driver bolaget en mindre verksamhet inom digital skyltning och omsätter knappt 200 Mkr med marginaler runt 9-10 procent. Största ägare, och vd, är Anders Axelsson med 30 procent av aktierna.

Ad City Media
Börskurs: 117,00 kr
Antal aktier (miljoner): 1,9
Börsvärde: 219 Mkr
Nettoskuld: 36 Mkr
VD Anders Axelsson
Styrelseordförande Patrik Mellin
SvD Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 177 216 238 261
– Tillväxt 45,0% 22,0% 10,0% 10,0%
Rörelseresultat 18 20 24 29
– Rörelsemarginal 10,0% 9,2% 10,0% 11,0%
Resultat efter skatt 13 14 17 21
Vinst per aktie 7,26 7,70 9,20 11,40
Utdelning per aktie 3,00 3,00 3,25 3,50
Direktavkastning 2,6% 2,6% 2,8% 3,0%
Avkastning på eget kapital 24% 19% 19% 21%
Operativt kapital/omsättning -11% 3% 3% 3%
Nettoskuld/EBIT 0,7 1,3 0,6 0,0
P/E 16,1 15,2 12,7 10,3
EV/EBIT 14,4 12,8 10,7 8,9
EV/Sales 1,4 1,2 1,1 1,0

Det som lockar extra med ACM är att de är inriktade på en del av marknaden med viss strukturell tillväxt. Sedan starten 2000 har inriktningen varit på utomhusreklam i stort format. Att utforma sådana reklamytor och sköta kampanjer, kontakter med fastighetsägare, myndigheter med mera har man stor erfarenhet av.

Tack vare att LED-skärmar blivit billigare och bättre har den digitala storbilden blivit ett annonskoncept på frammarsch. Här finns reklamfilmer som visar några fördelar. Marknaden för digital utomhusreklam spås växa 8 procent årligen de närmaste åren. ACM borde ligga bra till för att kapitalisera på detta. Inte minst eftersom annonskonjunkturen generellt sett är relativt stark just nu.

Att det finns potential är dock en sak – att ta tillvara på den kan vara en annan. Jämfört med den skiss vi gjort på framtiden för ACM i höstas så har bolaget utvecklats ett snäpp sämre. Främst resultatmässigt. Rörelsemarginalen faller till exempel under 2018, från 14,3 till 10 procent. Den trenden fortsätter dessutom i årets första kvartal och rörelsevinsten har nu minskat under tre kvartal i följd trots 40-50 procent större omsättning.

ACM Q1-2018 Q2-2018 Q3-2018 Q4-2018 Q1-2019 R12Mån
Omsättning 34 44 43 55 41 183
Organisk tillväxt 22% 49% 15% 17% 1% 21%
– Varav Media 24 30 34 45 35 144
– Org. Tillväxt 25% 25% 6% 10% 18% 15%
Rörelsevinst 2,6 5,6 3,7 5,8 2,1 17,2
Rörelsemarginal 7,6% 12,7% 8,6% 10,5% 5,1% 9,4%
Vinst/aktie, kr 1,21 2,64 1,29 2,07 0,65 6,65
EV/Ebit 14,0
P/e-tal 16,5
Utvecklingen för ACM senaste fem kvartalen. Den höga tillväxten beror till stor del på förvärvet av norska Prego i början av 2018. Det vi tittar mest på är den organiska tillväxten inom affärsområdet Media och marginalutvecklingen för bolaget. Media hade en svacka i mitten av förra året, vilket ACM förklarar med att politisk reklam tog mycket av marknaden. Nu verkar tillväxten bra igen. Marginalen trendar dock nedåt.

Just den bristande skalbarheten, alltså förmågan att omsätta intäktsökning till resultat, fortsätter att vara akilleshälen i ACM. Den marginalnivå på 13 procent som vi skissade på i analysen verkar nu avlägsen trots att ACM klarat mer än så tidigare.

Bolaget skriver själva i rapporten att marginalutvecklingen är väsentligt under förväntningarna. Några orsaker till det är att den volatila affären inom digital skyltning fallit med 50 procent i volym, att ett förvärv bidrog med mycket traditionell annonsförsäljning till lägre marginaler och att man investerat mycket i att utveckla ett eget bokningssystem. Allt detta är av tillfällig karaktär (särskilt det senare, mer om det nedan).

Men till en del misstänker vi att den bristande skalbarheten i annonsaffären speglar att ACM har en bit kvar till att skapa riktigt attraktiva erbjudanden och effektiva säljprocesser och få ut riktigt bra värde ur sina reklamytor. De topplägen man har, som veporna i centrala Stockholm, lär alltid gå att sälja men tricket är att vinna order på uppdrag som nyttjar hela det nätverk av ytor som ACM har. Ett exempel är en order man nyligen fick från en biltillverkare på ”Rikspaketet” – annonsering på 98 digitala skärmar över landet. Värdet var 1,3 Mkr.

Samtidigt som resultatutvecklingen varit en besvikelse så tycker vi ACM hela tiden tar steg framåt när det kommer till att bygga ett strukturvärde i bolaget. Man lyckas bygga ut sitt nät av digitala skärmar. Per sista mars fanns 154 digitala storformatsskärmar (152 vid årsskiftet) och 47 storformatsvepor (40 vid årsskiftet).

Bolaget skrev nyligen upp värdet på sitt medialager från 600 till 1000 Mkr som följd av större nätverk. Detta är visserligen en helt teoretisk siffra (baserad på 100 procent utsålt utrymme till 0 procent rabatt…) men visar i alla fall att det finns potential att sälja för mycket mer än de 140 Mkr som bolaget idag drar in i årstakt.

Något som ytterligare talar för det är en framgång i Stockholm. Där hade Clear Channel länge skött en hyrcykellösning där reklamplats på cyklar och cykelställ varit en stor affär. Det avtalet blev de av med för en tid sedan varpå en lång process startade med ny upphandling, överklaganden med mera. Nu ser det ut som elscooterbolaget VOI vinner avtalet, som löper 7 år, och de har utsett ACM som exklusivt ansvarigt för reklamförsäljningen. Det rör sig om 350 ytor. En ”extremt stor” affär, enligt ACM.

Man kan notera att reklamjätten JCDecaux backade ur upphandlingen vilket antyder att avtalet har inslag som inte är jätteattraktiva. Men det är nog ändå en riktigt bra sak för ACM.

Satsningen på att utveckla ett eget bokningssystem intensifierades 2018 efter ett förvärv av bolaget Bitlogic Media för 4 Mkr. Det har nu utvecklats till en riktig joker inom ACM eftersom styrelsen ser en global potential för systemet, Starcorp Media Hub, och avser knoppa av det till aktieägarna, kapitalisera bolaget med 15-20 Mkr och särnotera aktien.

Detta är att se som en start-up med ACM som totalt dominerande kund. Svårt att sia om värdet och potentialen alltså. Vi får återkomma om det vad det lider. Här och nu kan vi i alla fall konstatera att avknoppningen är logisk i den meningen att Bitlogic i egenskap av förlustbolag (ca -2 Mkr i fjol) inte bidrar positivt till värdet av ACM som värderas på vinstmultiplar. Men som avknoppat bolag kan ett visst värde synliggöras utan att ACM bör värderas ned.

Börsplus slutsats

Magkänslan är inte den bästa. Borde inte bolaget tjäna bättre med pengar givet den starka annonskonjunkturen? Står de sig egentligen mot större konkurrenter som Visual Arts eller Clear Channel? Kan de få ut det värde man anar i medialagret?

Osäkerheten har ökat och kanske är det säkraste att hålla sig borta från aktien. Men på uppdaterade prognoser ser aktien fortfarande billig ut givet att något som liknar nuvarande tillväxt håller i sig och marginalerna förbättras. Insiderägandet kan man heller inte klaga på, 42 procent av bolaget.

Även om det inte syns mycket i siffrorna tycker vi ändå att ACM över lag utvecklas i rätt riktning och behåller köprådet tills vidare.

Ägare Värde (MSEK) Kapital
Anders Axelsson 61,77 28,62%
Avanza Pension 14,75 6,84%
Michael Silfverberg 11,72 5,43%
Varakani Ltd 10,57 4,90%
Jonas Glad 10,40 4,82%
Micka Lin 9,83 4,55%
Patrik Mellin 7,34 3,40%
POP Invest AB 5,89 2,73%
exm expose media AB 4,88 2,26%
G3M Borås AB 4,10 1,90%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF