7 frågor: vd Hans Ståhl
Vad driver efterfrågan på er marknad?
– Mycket kan förklaras av den allmänna globaliseringen. För 30 år sen fanns det 30 mönsterkortsfabriker i Sverige, nu finns det endast tre stycken små fabriker kvar. Det blev helt enkelt allt svårare med lönsam produktion i Sverige eller västvärlden, och fabriksflytten gick därför till Taiwan, Hongkong och nu Kina. Det medförde att många kunder inte hade tillräckligt stora volymer för att kunna köpa direkt av fabrikerna, vilket därmed ökade efterfrågan på våra tjänster. Ett annat skäl är trenden med sakernas internet (iot), det vill säga att alltmer blir elektroniskt.
Vad är främsta skälet till att kunderna väljer er?
– Kvalitet är superviktigt i den här branschen. Mönsterkortet står visserligen för en liten del av kostnaden i slutprodukten, men när det blir fel så är det oftast mönsterkortet som är orsaken. Om det blir fel så hanterar vi det snabbt och effektivt samt står för kostnaden.
Ni tar fullständigt leverantörsansvar, men äger inga fabriker. Hur knyter ni upp era tolv fabriker?
– Vi har stor inköpsvolym och är en viktig kund för fabrikerna. Hos vissa fabriker utgör vi 20 procent av volymen. NCAB har drygt 1 650 kunder och vi aggregerar deras behov, och mönsterkortsfabriken får bara ett kundgränssnitt.
Hur konjunkturkänsliga är ni?
– Generellt sett följer vi den normala industritrenden. Under 2009 tappade vi omsättning, men ökade samtidigt rörelsemarginalen. Nedgången i aktivitet medförde att vi kunde pruta mot fabrikerna. Återhämtningen året efter så nästan dubblerades omsättningen, då flera mönsterkortsfabriker gick i konkurs. Jag brukar säga att det inte är fel med ett litet stålbad emellanåt, då skulle flera fabriker falla i till exempel Italien.
Hur vill ni växa framöver?
– Vi ser främst fyra olika vägar framåt. I länder som USA, England, Frankrike, Italien och delar av Asien har vi en försvinnande liten marknadsandel, ofta så låg som 1 procent, och där måste vi få in nya kunder. Utöver det ska andelen utökas på befintliga kunder. Det finns också en del vita fläckar på kartan över länder som uppvisar en god efterfrågan på vår typ av produkt, till exempel Indien, Singapore och Malaysia. Slutligen letar vi förvärv i en fragmenterad bransch. Det finns väldigt många små bolag att förärva.
I kvartalsrapporten för första kvartalet skriver ni att er verksamhet i USA är i en omställningsfas. Vad innebär det?
– Det kommer inte bli någon direkt tillväxt där i år. Historiskt har vi genomfört två förvärv i USA. I det ena förvärvet fanns en stor kund som köpte stora volymer med enkla mönsterkort, där det nu lönar sig mer för kunden att vända sig direkt till fabriken. För oss gäller det att hitta nya kunder som kan ersätta det tappet.
Ni uppvisar en ganska stor skillnad i lönsamhet i de olika geografiska regionerna. Varför?
– Norden är en mogen marknad och vår kassako. Lite förenklat använder vi den höga marginalen i Norden för att investera i nya marknader. Det kostar att ta ombord nya kunder och det tar några år för dem att bli lönsamma i nivå med vår målsättning.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.