9 frågor: vd Mads Ryder
– Det kändes spännande att komma in i en annan bransch. Tidigare har jag varit på Lego och Royal Copenhagen. Alla våra tre premiumvarumärken är utvecklingsbara, men framför allt så såg jag en stor internationell potential i Tiger of Sweden. Det lockade mig att ta jobbet som vd.
– Jag har skapat en ny global ledningsgrupp som jag tror mycket på. Jag tog även med mig Lotte Franch Wamberg från Royal Copenhagen som operativ chef. I organisationen har jag även kapat en chefsnivå och flyttat upp personer underifrån till högre positioner. Dessutom har vi även skalat ned vårt huvudkontor.
– En gemensam e-handelsplattform lanserades i mars i år. Förutom ytterligare en säljkanal ger det oss även möjlighet att bättre studera konsumentbeteendet på ett mer nära håll.
– Vi måste bli bättre på att marknadsföra oss och exekvera vår strategi. Vi bör även bli mer lyhörda för vilka produkter som vi ska lägga tid på.
– Bara för att vi nästan pratar samma språk så betyder det inte att vi är helt lika. Vi är mer offensiva i Danmark, medan svenskar är mer systematiserade och fungerar bra i team. Kombinationen med danskar och svenskar blir därför väldigt bra.
– Vi ska få ut Tiger of Sweden i Europa, där ser jag stor potential. Med Peak Performance måste vi jobba mer med varumärket. Det behöver bli mer mode än funktion.
– I Norden har vi en bra bas, men vi måste få bättre skalfördelar med varumärket. Vi har inlett en expansion i Storbritannien och ser även potential i Frankrike. En ny vd finns också på plats som vi rekryterat internt.
– Främst ska vi jobba med det vi har, men dyker det upp något intressant så kan det bli aktuellt. Viktigt då är att vi får ut synergier med de andra varumärkena.
– Om Danmark slår Sverige i fotboll under playoff till EM så kommer vår danska ledningsgrupp att bli lättare att samarbeta med. Det vore bra för företaget.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.