Ekologiska viner vinner
Kanske var det firandet av millennieskiftet som fick svenskarna att upptäcka mousserande viner. Vi verkar hitta fler och fler tillfällen att fira med bubblor. Under tjugohundratalet har Systembolagets försäljning av mousserande ökat tvåsiffrig varje år.
– Det är fortfarande en liten del av den totala försäljningen, drygt 6 procent. Men den ökar över hela linjen, från billigt till dyrt. Och till viss del drivs ökningen av en prosecco-trend.
Den som uttalar sig är Ulf Sjödin. Han om någon vet vilka trender som gäller inom vindrickande. Han är en av Sveriges tre ”Masters of Wine”, en av världens högsta kvalificeringar i ämnet. I hela världen finns drygt 300 mästare. En gång var han på väg att doktorera inom skogsindustrin när avregleringen av Systembolagets importmonopol fick honom att i stället satsa allt på fritidsintresset vin. Men en viss nytta har han av sin civilingenjörsexamen.
– När det dyker upp olika defekter i viner har jag alltid nytta av mina kemikunskaper.
I dag är han sortimentschef på Systembolaget. Han identifierar trender i Sverige och i andra länder och skapar tillsammans med sina medarbetare ett sortiment som kan tänkas tilltala kunderna både i dag och i framtiden.
– Vi styr vad som ska in i och ut ur sortimentet och därigenom har vi väldigt stort inflytande.
Allt som kommer in i sortimentet måste fram på hyllorna. På det viset, menar Ulf Sjödin, är det kunderna som styr.
– Det blir en bra verklighetskontroll; det som blir väl mottaget får stå kvar. Och det är bra, för det är tråkigt om bara experter ska styra hur man ska dricka.
En annan trend kallas ”premiumisering”. Vi köper allt dyrare och bättre vin. Det gäller över hela linjen, även bland de billigare. Alla kunder har klivit upp ett steg. Den som förr köpte flaskor för femtio kronor köper i dag för sextio, och så vidare.
– Vi svenskar vågar också mer. Vi frångår till exempel traditionen att ha vitt till förrätt och rött till huvudrätt. Att vi går utanför textboken bottnar i ökande intresse och kunskap för vin.
Affärsfolk är en stor kundgrupp inom vin och de köper gärna exklusiva viner, särskilt champagner.
– Den här gruppen har stort intresse men kanske inte alltid tid att sätta sig in i alla våra lanseringar. Det märker vi särskilt i Passagenbutiken i city i Stockholm. Där kommer många in och vill ha hjälp vid köp av fina viner.
Den tredje och allra starkaste trenden tog si på allvar 2013. Sedan dess har marknadsandelen för ekologiska viner ökat från 3 till 10 procent. Nu i september var nästan var femte såld flaska ett ekologiskt odlat rödvin.
– Det är helt otroligt. Vi är världsledande på att handla ekologiska viner.
Generellt i dagligvaruhandeln är många som handlar ekologiskt storstadsakademiker. Men på Systembolaget är det populärt i hela landet, allra mest i Västerbotten.
– Det är lite förvånande. Jag har ringt och frågat anställda i butikerna där och de tror att när det skrivs om ekologiskt så känner människor som bor ute i naturen ännu mer för att handla ekologiskt.
En liten importör som satsar på ekologiskt är Mirovino. Företaget importerar mest från Toscana och ser att efterfrågan ständigt ökar.
– För fem år sedan fick vi första frågan om vi hade ekologiska viner. I dag vill alla ha det, säger företagets grundare Michael Rotter.
– För oss svenskar som är så ängsliga för allt och vill ha både hängslen och livrem passar ekologiskt odlat vin.
– Vi får säkert för oss att det är nyttigt att dricka vin om det är ekologiskt. Vilket det säkert är om man håller sig till ett glas om dagen.
För Mirovinos producenter är det självklart att odla så ekologiskt som möjligt, berättar Michael Rotter.
– Är du en liten aktör är det enormt viktigt att ditt vin håller högsta kvalitet och då är ju ekologisk odling självklar.
Alla våra tillverkare arbetar ekologiskt men alla är inte certifierade. De är små och det är dyrt att låta certifiera sig.
Men Systembolaget går bara på certifiering. De som inte tagit den kostnaden får inte kalla sina viner ekologiska oavsett hur miljövänlig odlingen är.
– Om man inte ser att man kan få tillbaka de pengarna då låter man väl bli. Men med ökningen i Sverige tror jag att vi kommer att få se fler och fler som certifierar sig, säger Ulf Sjödin på Systembolaget.
Vill man i sitt vindrickande ta ett steg till på ett slags ekologisk trappa är biodynamiska viner nästa logiska steg. Här handlar odlingen om en sorts astrologi och utgår från en antroposofisk världsbild efter Rudolf Steiners idéer från 1920-talet.
Ulf Sjödin tycker som gammal forskare att det ”religiöst betingade arbetssättet” ligger väl långt bort från hans synsätt.
– Men jag försöker hålla mig neutral. Och om vinet är bra så spelar det ingen roll vilken tro vinmakaren har.
Av: Anders Frelin
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.