En comeback värd att tro på

Varumärkesbolaget Björn Borg kombinerar kortsiktig medvind med en låg värdering. Affärsvärlden bedömer att aktien är värd en chans.

KÖP När private equity-firman Altor i förra veckan gick in som storägare i den pressade norska sporthandlaren XXL lyfte aktien med 20 procent på en dag. Allting skickliga investerare som Altor tar i blir givetvis inte till guld, men det är ändå en intressant signal att proffsen vågar sig på konsumentvarubolag och dessutom ett butiksfokuserat sådant. Den snabbväxande e-handeln stod i fjol för drygt 16 procent av XXL:s omsättning.

Ett alternativ till XXL är varumärkesbolaget Björn Borg, vars aktiekurs ger sken av ett bolag som likt XXL helt tappat stilen. Sedan toppnivåerna 2007 är kursraset nära 80 procent och sedan toppen 2010 är kursen mer än halverad. Den skrala kursutvecklingen handlar dock i hög grad om att investerarna värderade bolaget på tok för optimistiskt när varumärket blev en kortsiktig succé i Nederländerna åren 2004–2008. Dessutom har den extremt höga lönsamheten kommit ned på jorden.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets