En norsk tillväxthistoria
Opera grundades 1995 och har sitt ursprung i ett projekt hos Telenor. Till en början utvecklade Opera webbläsare till datorer och senare även på andra plattformar som mobiltelefoner. Under senare år har utvecklingen alltmer gått mot reklam i mobilen och teknologi för videokomprimering.
Allt fler användare väljer att ladda ned bolagets webbläsare för mobilt bruk, något som lockar till sig annonsörer i allt större utsträckning. Men är det inte i första hand Google och Facebook som dominerar denna marknad? I västvärlden ja, men inte på tillväxtmarknader där Opera har merparten av sina intäkter.
På tillväxtmarknaderna ser betalningsmodellerna hos teleoperatörerna annorlunda ut, i synnerhet kostar datatrafik mer. Operas webbläsare, som är gjord för att använda minst möjlig datatrafik, ser därför till att hålla surfkostnaderna nere, vilket bidragit till dess popularitet. Dessutom framhålls den vara mer säker mot angrepp och intrång.
Utvecklingen för Opera har på senare tid varit exceptionellt stark. Under de senaste fem åren har omsättningen ökat med 43 procent per år i snitt och rörelseresultatet före avskrivningar har ökat med nästan 50 procent per år. Bakom utvecklingen står framför allt webbläsaren för mobiler. Av de bolagets totalt 350 miljoner användare står mobilen för merparten, cirka 80 procent.
Ökad användning av smarta telefoner driver på utvecklingen med en fortsatt hög tillväxttakt på 20 procent årligen globalt. I underpenetrerade länder är tillväxten betydligt högre. För Opera är de största marknaderna Indien och Ryssland. Konkurrensen står mellan lokala aktörer och de mer etablerade som webbläsarna som Googles Chrome, Apples Safari och Samsungs Android. I Kina möter Opera bland annat hård konkurrens från UC Browser och i Ryssland finns Yandex. I Afrika är Opera på de flesta ställen nummer ett.
Potentialen för Opera finns i mobilreklam som hittills utgör en liten andel av den totala reklamkakan där tv, internet och tidningar fortsatt behåller en stark ställning. Men med hänsyn till den tid som konsumeras på våra mobiler, dryga 20 procent och ökande, lär detta snabbt ändras.
Opera har en aggressiv tillväxtplan för de kommande åren som i våra ögon har goda förutsättningar att lyckas. En välfylld kassa och en kraftigt växande marknad talar för det. Vi är inte heller främmande för att bolaget kan komma att bli uppköpt. Investeringstakten i mobilreklam är hög och tillväxttakten för typiska Opera-länder som Indien och Indonesien uppgår till över 100 procent. Opera räknar själva med att öka de mobila intäkterna med 35 procent per år fram till 2017.
Allt har dock inte gått Operas väg. Bolaget åkte nyligen på en rejäl valutasmäll då den ryska rubeln kraftigt sjunkit i värde. Aktien störtdök och även om en viss återhämtning har skett är kursen långt ifrån tidigare toppnivåer. Men få tillfällen bjuds för att ta position i intressanta tillväxtaktier. Detta är ett sådant tillfälle. Den höga tillväxttakten gör att p/e-talet sjunker snabbt. På våra prognoser för 2017 handlas aktien till p/e 12, vilket är lågt. I jämförelse med ryska konkurrenten Yandex medför det en rabatt på 35 procent. Köp med riktkurs 100 norska kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.