En stabil snabbväxare
E-handel, eller handel över internet, uppskattas för närvarande omsätta runt 178 miljarder kronor om året, räknat i försäljningsvolym. Den underliggande marknaden växer kraftigt och vinner hela tiden mark från traditionell butikshandel.
Branschorganisationer räknar med att e-handeln årligen kommer att växa mellan 10 och 15 procent under ett antal år framöver. I takt med att rädslan för bedrägerier minskar ökar också kortbetalningarna över internet. Störst på marknaden för kortbetalningar är svenska Dibs med cirka 34 procent av den totala affärsvolymen.
Affärsmodellen står på två ben. Dibs tar ut en fast abonnemangsavgift av kunderna, vilken stod för 60 procent av intäkterna under det tredje kvartalet. Resten av omsättningen utgörs av volymbaserade intäkter som stiger i takt med att handeln ökar hos den befintliga kundstocken. Det finns en prispress på intäkter från affärsvolymerna bland större kunder, men eftersom Dibs ser utrymme för att kompensera detta med högre fasta avgifter på sina kunders abonnemang blir intäkterna ändå stabila.
Sverige står för knappt hälften av Dibs omsättning medan den danska marknaden är något mindre och Norge utgör endast 12 procent av omsättningen. I Finland finns Dibs över huvud taget inte representerat och kommer antagligen inte heller att bli det i närtid, eftersom finska banker och handlare skapat ett gemensamt bolag som i praktiken har monopol.
Dibs är något så ovanligt som ett företag som växer kraftigt under hög lönsamhet. I samband med rapporten för tredje kvartalet annonserade företaget att det avser ändra utdelningspolicy och börja dela ut minst 40 procent av nettovinsten. För Dibs del bör direktavkastningen årligen landa någonstans runt ett par procent för de kommande åren, vilket är bra, givet den höga tillväxten i bolaget.
Målsättningen är hög. Dibs ska växa med 25 procent om året, exklusive förvärv, och samtidigt ha en lönsamhet som ska överstiga 25 procent på ebitda-nivå.
Bolaget har klarat sin målsättning historiskt och mycket talar för att Dibs kommer kunna fortsätta med detta. Största hotet är om en allt starkare prispress på den norska marknaden skulle spilla över på övriga Norden. Aktörer som norska BBBS och danska PBS har aviserat att de kommer att slå ihop sina företag för att möta den ökande konkurrensen.
Samtidigt fortsätter handeln över internet att öka kraftigt och kunderna har i Dibs fall visat en tydlig uppskattning av bolagets affärsidé, att vara oberoende gentemot bankerna, till skillnad från sina konkurrenter. Därtill leder ökade krav på certifieringar och säkerhet till att kunderna gärna vänder sig till dominerande aktörer som Dibs.
Affärsvärlden anser att potentialen på kort sikt är begränsad, i och med att
aktien har rusat med 130 procent sedan årsskiftet. Men kombinationen av att vara marknadsledande på en fragmenterad marknad som hela tiden växer gör att Dibs kommer att kunna upprätthålla en bra tillväxt under lång tid.
Att aktien ser lite dyrare ut i det korta perspektivet är därför inget att bry sig om. Det fjärde kvartalet brukar dessutom normalt vara Dibs starkaste kvartal, tack vare julhandeln.
Ska man tro prognoserna kommer årets julhandel inte att bli dålig, tvärtom. Värderingen av Dibs sjunker snabbt i takt med att vinsterna ökar. Affärsvärlden upprepar därför sin rekommendation från 2008. Köp.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.