Förser appar med kommunikation
Den som har en app – liten eller stor – och vill lägga till chatt-, röst- eller videokommunikation i appen kan ordna det i ett nafs hos Sinch. Omkring 5 000 apputvecklare har hittills besökt Sinchs webbsajt och laddat ner några rader kod som integreras i appen. Koden gör att apparna kan få chatt-, röst- och videokommunikation. Omkring 220 appar använder företagets teknik. Av dem kommer runt tio från stora aktörer som Truecaller, Tango, Rebtel och Swedbank, medan de övriga är relativt okända. Totalt innebär det 500 miljoner användare.
– Vi fokuserar på de appar som är små i dag. Alla appar som startar har möjlighet att växa, och kan man vara med på hela resan är det värdefullt. Potentiellt sitter nästa Uber eller Airbnb nu och utvecklar sin app med vår plattform, säger Andreas Bernström, vd för Sinch.
Tjänsten är gratis upp till 25 000 användare och 100 000 minuter kommunikation per månad. Sinch är en avknoppning från ip-telefonibolaget Rebtel.
Sinch
Gör: Kommunikationstjänst för appar.
Ort: Stockholm.
Startår: 2014.
Anställda: 45.
Omsättning 2014: Ca 120 Mkr.
Riskkapital: 70 Mkr.
Huvudägare: Index Ventures, Balderton Capital, grundare och personal.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.