Högtryck i e-handeln

Amerikanska näthandelsjätten Amazon köper ekomatkedjan Whole Foods. Det är tecken på både en alltmer butiksintegrerad e-handel, men också på att e-handeln är börsens gunstling.

De senaste tolv månaderna har e-handelsaktier stigit kraftigt, medan traditionella butikshandlare hamnat på efterkälken. Framför allt snabbväxande ­e-handlare har värderats upp. I typexemplet Amazon värderas analytikernas förutspådda – men ännu ej synliga – övervinster högt. Konsensusbilden är att Amazon är smarta som jagar nya intäktsströmmar i stället för att optimera lönsamheten.

Långsamväxande men minst lika lönsamma e-handelsbolag värderas mer styvmoderligt. Det gäller Williams-Sonoma och HSN, vars växande e-handel kompenserar för skrumpnande kanaler som postorder och tv-shopping.

Inom heminredning värderas snabbväxande men förlustbringande Wayfair långt högre än höglönsamma Home Depot.

Svenska klädjätten H&M ställs mot tyska nätmodekoncernen Zalando, Kinneviks största innehav. H&M väntas växa bra, +9 procent årligen 2018–2019, och har betydligt bättre lönsamhet och kapitalförräntning. Trots det värderas snabbväxande Zalandos vinst tre gånger högre i närtid och dubbelt så högt på 2019-estimaten.

E-handelns svaglönsamma nytänkare har försprång. Men det är farligt att räkna ut erfarna branschveteraner som erbjuds alltmer standardiserade e-handelslösningar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.