”Ingen kris, mer jämnsurt”

Swecos börskurs har femfaldigats på tio år. Men ­konjunk­turen är seg och konkurrensen hård. Vd Tomas Carlsson får kämpa för att hålla tempot uppe.

På Gjörwellsgatan 22 i Stockholmsförorten Marieberg står en kulturminnesmärkt tegelbyggnad. En gång i tiden kallades den Svenska Dagbladet-huset, men sedan 14 år är det Swecos svartröda logga som möter besökarna. Teknikkonsultens vd Tomas Carlsson tar emot i chefredaktörens gamla rum, med en storslagen vy över Stockholm. Tydligast syns Riddarfjärden och Gamla stan, men Västerbron, Stadshuset, Slussen, Hötorgsskraporna och den nya Cityterminalen tornar också upp sig. En brokig blandning av arkitektoniska skapelser från olika epoker.

– Vilket hus som är fulast? Hmm, jag vet inte.

Kungsholmen är fint, tycker Carlsson. En bra blandning mellan gammalt och nytt. Men han vill ogärna säga vad han tycker om den planerade och omdiskuterade ombyggnaden av Slussen eller om Cityterminalen och jättekomplexet Waterfront.

– Jag måste vara försiktig, vi har 650 arkitekter i huset, skämtar han, men det ligger ett uppenbart allvar i svaret.

Tomas Carlsson menar att det är lätt att skälla på byggnader från olika tidsperioder. Men han är inte förtjust i den sortens löst tyckande.

– Människor har ofta starka åsikter om utformningen av det offentliga rummet. Det finns saker som över tid har blivit mer eller mindre lyckade, men mycket av kritiken är förmäten och visar på brist på respekt för utbildning, forskning och professionalism.

En hel del av det som döms ut i dag fyllde en funktion när det begav sig, resonerar han och nämner miljonprogrammet som exempel. Det byggdes i en tid av bostadsbrist, när saniteten i stora delar av innerstan var kraftigt eftersatt, när folk delade badrum och hade dass på gården. Med miljonprogrammet byggdes på kort tid ett stort antal fräscha och välplanerade lägenheter som folk hade råd att bo i.

– Jag vill gärna väga dagens värderingar mot dåtidens utmaningar, då blir jag inte så drastisk i mina omdömen.

Så talar en person som ser på stadsbyggnad som något modernt och framtids­inriktat. Men naturligtvis också någon som inte vill riskera att stöta sig med nuvarande och möjliga framtida uppdragsgivare. Sweco är Nordens största teknikkonsultföretag och aspirerar på att få vara med i varje större bygg- och infrastrukturprojekt som planeras. Alltifrån Förbifart Stockholm, ombyggnaden av Slussen och byggandet av 300 000 bostäder i riket, som regeringen har utlovat, till järnvägarna Getingmidjan och Ostlänken. Då lämpar det sig knappast att ha alltför starka åsikter för eller emot ett visst förslag.

Tomas Carlsson ger överhuvudtaget inte sken av att vara en typ som hissar och dissar. Men han är lättpratad och chosefri och det vilar ett sorts gemyt över honom. Han har sin bakgrund i byggbolaget NCC och var bland annat med och byggde Öresundsförbindelsen, något han är uppenbart stolt över. Det har han berättat så många gånger för sina barn att familjen inte längre kan passera gränsen till Skåne utan att barnen skriker: ”Vi vet pappa. Du behöver inte berätta att du var med och byggde förbindelsen.”

Han är Swecos vd sedan december 2012, så numera samarbetar han med sin forna arbetsgivare. Swecos uppgift i projekten är att konstruera system för vatten, avfall, energi, transporter och bebyggelse. De kopplas sedan samman för att skapa nästintill klimatneutral bebyggelse. Det låter inte vidare sexigt, men beskrivet som att Sweco ”utvecklar smarta städer, attraktiva platser för folk att leva och bo på”, låter det genast lite bättre.

Bolaget bildades när det börsnoterade FFNS Arkitekter köpte teknikkonsulten VBB, 1997. Då omsatte bolaget en och en halv miljard kronor och större delen av intäkterna kom från Sverige. I dag har Sweco kontor i tolv länder och utför uppdrag i över 80 länder runtom i världen. Omsättningen 2013 var 8,2 miljarder kronor och rörelseresultatet uppgick till 656 miljoner. 55 procent av omsättningen kom från Sverige. Totalt sett genomför Sweco årligen 42 000 projekt i varierande storlek för cirka 17 000 kunder.

– Min bild är att det kommer att vara svårt att vara mellanstor framöver. Det fungerar om man antingen är resurskonsult eller väldigt högspecialiserad. I övrigt har det blivit viktigare att kunna sätta ihop rätt typ av team för rätt typ av uppdrag, som i allt större utsträckning har blivit internationella.

Den trenden har varit påtaglig under det senaste decenniet och Sweco hakade snabbt på.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under tio års tid.

Och aktieägarna har ingen anledning att klaga. Sedan noteringen 1998 har kursen stigit med 2 400 procent och under den senaste tioårsperioden är uppgången 500 procent.

Men kampen om uppdragen och om att vara störst har hårdnat. Framför allt är ärkerivalen ÅF en nagel i ögat för Sweco. Chocken var stor när ÅF i juni 2010 tilldelades större delen av projekteringen av Förbifart Stockholm, ett uppdrag värt drygt en kvarts miljard kronor. Sweco, som det året hade 16 procent av sin omsättning från infrastruktur och historiskt har varit starkare på området, togs på sängen.

– Man lägger emellanåt lite väl mycket vikt vid de stora projekten. Det är klart man vill vinna dem, men det är viktigt att serva hela marknaden. Det är där volymerna finns, säger Tomas Carlsson.

Man ska inte överdriva betydelsen av enskilda kontrakt, menar han. Det är viktigt att ha en balans mellan stora och små projekt.

– Stora kontrakt bidrar med en basvolym, men den stora marknaden utgörs inte av de stora projekten.

Dessutom är de förknippade med vissa risker, som att man binder upp många anställda och därmed får en ganska drastisk effekt på beläggningen när projektet avslutas.

Allra viktigast är prestigeuppdragen kanske i marknadsföringssyfte och Tomas Carlssons största farhåga är att önskan att få dessa gör att man frestas att gå ner i pris.

– Det finns alltid en risk att priserna pressas även om det inte går att leda i bevis. Det viktiga är att det är konkurrenskraftiga priser och att den affärsmässiga professionaliteten inte läggs åt sidan. Jag har samma lönsamhetskrav för de stora projekten som för vilket annat som helst.

Sedan 2010 har Sweco vidtagit ett antal åtgärder för att åter bli herre på täppan. I juni 2013 köptes statliga Vectura, ett bolag som bildades 2009 genom en sammanslagning och bolagisering av Vägverket Konsult och Banverket Projektering. Det var en affär som bland annat motiverades av Vecturas starka position inom järnvägsbyggande.

– Vi var i ett första skede ganska tveksamma till om Vectura var något för oss, men vi gjorde en stor genomgång, gick igenom offentliga källor och då framträdde en bild av ett företag med stor kompetens inom infrastruktur och som arbetar på ungefär samma kommersiella villkor som våra egna.

När Tomas Carlsson dessutom såg att Vectura hade en stor administration insåg han att det fanns besparingar att göra.

– Hela affären är baserad på hårda kostnadssynergier. När två stora organisationer går ihop händer det något magiskt. Jag refererar det till tråkiga listan. Det är mycket som inte behövs när vi driver det tillsammans. Vi gjorde en ansats, 70 miljoner i hårda kostnadssynergier, det ska vi få fram under två år. Vi är redan halvvägs in i integrationsperioden.

Bolaget kostade strax under miljarden, vilket gör det till ett av Swecos större förvärv. Om allt går enligt plan ska Sweco kunna sno åt sig en större del av infrastruktur­miljarderna framöver. Och det har börjat bra. I juli i år anlitades Sweco för att rusta upp och förnya Getingmidjan, det vill säga järnvägen mellan Stockholms central och Stockholm södra. Uppdraget är värt cirka 100 miljoner kronor.

– Getingmidjan är Sveriges mest trafikerade järnvägssträcka, där mer än 600 tåg passerar varje dag. Det är ett oerhört komplext uppdrag och ett bevis på att vi har stor kompetens inom järnväg och anläggningsteknik.

Nu hoppas Sweco att även utredningsuppdraget kring Ostlänken ska bli deras. Det är en dubbelspårig höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping som ska förkorta restiden mellan Göteborg och Stockholm till 2 timmar och 15 minuter.

Stockholm och Oslo är de snabbast växande städerna i Europa, vilket gör utmaningarna framöver stora. Men det öppnar naturligtvis också intressanta möjligheter för ett bolag som Sweco. Det är viktigt att se långt in i framtiden, menar Carlsson.

– På 1940- och 50-talet såg man att staden skulle växa. Därför fattades beslut om att bygga ett omfattande tunnelbanesystem, trots att Stockholm var en ganska liten stad.

I dag är situationen liknande och det är viktigt att tillgodose de behov som kommande generationer har. En utbyggnad av Stockholms tunnelbanenät är A och O, enligt Tomas Carlsson, som tillsammans med sina medarbetare ligger bakom framtidsplanen Stockholm 2070.

– T-banenätet har nått sitt kapacitetstak. Servicenivån sjunker och det är väldigt sårbart. Ställer sig ett tåg vid Centralen fortplantar det sig snabbt i hela systemet.

Men även om de nordiska huvudstäderna växer snabbt med europeiska mått så är det dock i Asien och Afrika som de riktigt stora nya städerna byggs. I Kina kommer hundratals miljoner människor flytta från landsbygd till stad de kommande åren. Sweco har flera gånger anlitats för att planera helt nya städer.

– Många utvecklingsländer har stora ambitioner. Emellanåt gör vi hela stadsplaner, där har vi gott renommé, men hittills köper kunderna inte helhetslösningar. Kunderna är ovana och priserna låga.

Däremot vill Sweco minska sin exponering i Ryssland. Under 2013 stängdes ett dotterbolag i landet och ett såldes.

– Vi har en ganska liten, men väl fungerande verksamhet i Ryssland.

Stora demografiska trender, både här hemma och globalt, ser alltså ut att gå Swecos väg, men det syns inte helt och hållet i siffrorna än. I rapporten för första halvåret 2014 ökade visserligen omsättningen med 19 procent, men huvuddelen kan tillskrivas Vectura-förvärvet. Rörelsemarginalen sjönk från 8,3 till 7,9 procent.

– Jag har varit lite mer avvaktande än många andra. Det är ingen kris, men det är inte jättekul, mer jämnsurt.

Tomas Carlsson

Född: 1965.

Familj: Fru och två barn på 13 och 16 år.

Bor: I Bromma i ett hus från 1920-talet. ”Jag är en hyfsat duktig snickare och grejar gärna med huset när det blir tid över. Ambitionen är att inte stöka ner mer än jag reder upp.”

Intresserad av: Historia, kartor och jordglobar, åka skidor.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet