Instagram – ett växande skyltfönster
Både gallerier och konstnärer använder Instagram som ett digitalt skyltfönster för att marknadsföra sin konst. Den unga generationens konstsamlare utnyttjar sina virala mediekunskaper för att ta sig fram på marknaden och hänga med i de senaste trenderna.
Här är fyra Instagram-konton att hålla koll på.
@artnet
Nyheter, priser, tips och skvaller. Artnets Instagramkonto är komplett för den som söker de senaste nyheterna från den internationella konstbranschen. Lättsamt och kommersiellt.
Följare: 345 000.
@artforum
Magasinet och konstsajten Artforum är vad Vogue är för mode och Rolling Stones är för rock’n’roll.
Följare: 430 000.
@StefanSimchovitz
Denne amerikanske samlare är ökänd i konstbranschen för sitt hutlösa sätt att flippa konstverk av unga konstnärer. Samtidigt har han ett av konstvärldens mest färgstarka Instagramkonton.
Följare: 75 000.
@love.watts
Fokuserar på unga, talangfulla konstnärer från världens alla hörn och länkar till konstnärernas egna profilsidor. Antalet följare gör det till en seriös marknadsföringsyta.
Följare: 1 000 000.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.