Spritskam slår mot börsbolag – midsommarförsäljning backar

Nära tre miljoner svenskar väntas besöka Systembolaget under midsommarveckan.
Samtidigt backar den globala alkoholförsäljningen – och dryckesbolagen har rasat på börsen.
Spritskam slår mot börsbolag – midsommarförsäljning backar - Tvåsplit2
Snaps och spritflaskor på sillbordet. Foto Fredrik Sandberg / SCANPIX

Vintern 2023 fastslog WHO att det inte finns någon säker nivå för alkoholkonsumtion, som är en “giftig, psykoaktiv och beroendeframkallande substans”.

Med sådan motvind från institutionellt håll, och yngre generationer som hellre sitter hemma med mobilen än går ut på krogen, är alkoholbranschens tillväxt redan pressad och trenden negativ i västvärlden.

Dryckesbolagen har i en motoffensiv ifrågasatt WHO:s ståndpunkt och varnar för att tvivelaktig forskning påverkar alkoholpolitiken.

“Vi pratar med regeringar för att säkerställa att vi använder god vetenskap. Det finns viss vetenskap som sprids som helt enkelt inte är korrekt, och det försöker vi bemöta”, säger Guinness-ägaren Diageos VD Debra Crew till Financial Times.

Öljätten Heineken har samtidigt i en reklamkampanj positionerat sin öl som ett motmedel mot överdriven skärmtid och brist på riktiga möten.

FT skriver också att investerare fruktar att alkohol står inför ett tobacco moment, där kapital flyr dryckesbolagen i takt med att varningar från hälsomyndigheter ökar.

Spritaktierna backar

Till viss del syns det redan på de nordiska börserna, där branschen underpresterat index och tillväxten är låg eller stagnerande. Av svenska bolag har Viva Wines aktie förlorat 20% på tre år, Kopparbergs är ner 31% på samma tid, och Hernö Gins värde har halverats sedan börsintroduktionen för ett år sedan.

På tio års sikt har Systembolagets försäljning ökat i genomsnitt med 4% per år. Pernod Ricard, som köpte Vin & Sprit AB 2008, minskade sin försäljning mellan 2023 och 2024 med 4,4%, medan resultatet minskade med hela 35%.

2024 minskade också den globala alkoholkonsumtionen med 1%, jämfört med året innan. Enligt branschorganet IWSR betyder det att volymerna nu är 2% lägre än före pandemin.

Nära 3 miljoner på Systembolaget

Ändå väntas över 2,5 miljoner svenskar besöka Systembolaget under midsommarveckan. Förra året valsade över 2,8 miljoner törstande kunder in i butikerna för att inhandla dryck till firandet.

Men även här syns trenden med en minskad alkoholkonsumtion tydligt. Jämfört med 2023 såldes det 2024 drygt 4% mindre ren alkohol och endast alkoholfria drycker ökade i försäljning.

En av förklaringarna är att unga vuxna tar alkoholens skadeverkningar på större allvar. Enligt en amerikansk undersökning från 2024 svarade 65% av 18-34-åringar att en eller två drinkar per dag är dåligt för hälsan, upp från 30% 2000.

Bakfyllan för investerare i dryckesbranschen kan med andra ord bli som den för många svenskar på midsommardagen. Hård.

Läs också:

Lista: Så värderas midsommarspriten – på börsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från Nordic Bridge Fund