Inflation
Ny statistik: Prisvärt midsommarfirande i år

SEB gör för sjätte året i rad ett midsommarindex där maten på midsommarbordet jämförs med den allmänna prisnivån som SCB presenterade förra veckan.
I SCB:s index ökade livsmedel och alkoholfria drycker med 5,2% i maj jämfört med samma månad förra året, medan KPI ökade med 0,2% från föregående år. När det kommer till midsommarmaten kan många svenskar pusta ut – midsommarbordet ökar mindre än maten i stort i år. Midsommarmaten ökar med 2,7% vilket förvisso är mer än den allmänna KPI-ökningen, men mindre än matprisökningen i övrigt.
Midsommarmaten ökar mindre än matpriserna
SEB:s makroekonom Marcus Widén har sammanställt indexet i flera år och det här året tycker han att det mest intressanta är att midsommarmaten har ökat mindre jämfört med den allmänna ökningen. Hårt bröd, ägg, kaviar och färska bär är alla livsmedel som blivit billigare jämfört med förra året. Däremot ökar potatis, gräddfil och hårdost, men midsommarbordet är ändå billigare än maten generellt. Förutom de vanliga varugrupperna som sill, lax och färska bär finns även toapapper och kemtvätt med på listan.

Finns det någon anledning till att just dessa två är med på listan?
“Ursprunget var att vi plockade ut till någon form av midsommartallrik – det här är lunchen och det här är vad de flesta vill ha med – och sen tyckte vi det var lite kul att man är ute och slabbar lite. Det spills lite på dukar och kläder och då behövs både papper och kemtvätt såklart”, säger Marcus Widén med ett leende i rösten.
För han poängterar att detta är ett sidoprojekt som mer är till för att göra lite roligare beräkningar. Marcus Widén försöker också att spekulera i varför midsommarindexet är lägre än matprisindexet. Dels så kan det vara så att det är lite missvisande i och med att potatisen potentiellt gått ned lite i pris de senaste dagarna, men framförallt så kan jordgubbarna gått upp i pris. De är mer känsliga för värme och sol än andra färska bär och den kalla våren kan ha minskat skörden och Marcus Widén spår att det kan göra de åtråvärda gubbarna dyrare till midsommar.
Kaffe inte inkluderat
Dessutom uppmärksammar Affärsvärlden att kaffe inte är med som en varugrupp på indexet, trots många svenskars beroende av just kaffet.
Kaffe finns inte med på listan, tror du inte att många svenskar vill ha en kopp kaffe till jordgubbstårtan?
“Midsommar visst, många dricker kaffe, men det är ju inte så stor skillnad mot resten av dagskonsumtionen. Då tycker jag det är bättre att lämna ut det där”, säger Marcus Widén.
En av förklaringarna till skillnaden mellan midsommarindexet och matprisindexet kan vara just kaffet, i och med kaffets stora prisökningar under året.
Oro för väderkänsliga varor
SCB kan visa att kaffepriset har stigit med 47% sen början av året men i måndags sade grundaren till Matpriskollen Ulf Mazur till Sveriges Radio att kaffepriserna sänks i flera butiker. Marcus Widén är dock avvaktande till om detta är en varaktig trend.
“Det är klart att jag tror att priserna globalt sett har gått ner. Det möjliggör i alla fall att kaffet kanske kan gå ner. Men de här väderkänsliga varorna, givet den utveckling vi ser med global uppvärmning, så kan man känna sig lite orolig. Men exakt var nivån kommer att ligga på det är svårt att säga”, konstaterar han.
Vad är dina egna favoriter på midsommarbordet?
“Jag föredrar matjessill. Sen tycker jag om gammeldansk vid de här olika högtiderna. Jag brukar försöka hinna med att göra min egen flädersnaps och flädersaft, men vi får se om vi hinner med, det beror på hur blomningen blir i trädgården.”
Varugrupp |
Prisutveckling i procent från maj 2024 till maj 2025 |
Potatis |
5,2 |
Hårt bröd |
-4,0 |
Ägg |
-0,9 |
Sillkonserver |
0,2 |
Kaviar |
-0,7 |
Läsk |
3,0 |
Öl |
1,1 |
Sprit |
0,8 |
Gravad/rökt lax |
-0,6 |
Gräddfil |
8,0 |
Hårdost |
12,5 |
Färska bär |
-3,8 |
Glass |
3,6 |
Toapapper |
4,4 |
Kemtvätt |
0,8 |
Midsommarindex |
2,7 |
Livsmedel |
5,2 |
KPI |
0,2 |
Källa: SCB och SEB
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.