Iranproblem överbetonas

En hygglig rapport för andra kvartalet och en överdriven kursslakt gör Oriflame köpvärd. Nästa år är marginalmålet på 15 procent inom räckhåll.

Oriflame flaggade i mitten av augusti för att affärsklimatet i Iran försämrats och att framtida möjligheter på denna marknad var under utvärdering. Oriflame hann dock aldrig med någon analys innan de iranska myndigheterna stängde bolagets kontor i Teheran. Samtidigt greps tre av Oriflames medarbetare och två säljkonsulenter. Anledningen är att Oriflames påstås bedriva pyramidspelsverksamhet och dessutom är ute efter att skada den islamska republiken genom att liera sig med spionfirmor. Aktiviteter som Oriflame naturligtvis dementerar. Troligare är att andra motiv ligger bakom myndigheternas agerande, kvinnor som använder smink bryter nämligen mot den iranska sedlighetspolisens regler – bruk av läppstift och nagellack kan leda till böter.

Vad betyder detta för Oriflames aktieägare? Iran svarar för 20 procent av försäljningen i Asien. Det låter mycket, men då regionen är relativt liten innebär det i reda pengar ett försäljningstapp på runt 2 procent för koncernen. Nästan felräkningspengar. Dessutom var Oriflame snabbt ute med ett pressmeddelande där det slogs fast att tidigare lämnad prognos om en försäljningstillväxt i linje med bolagets långsiktiga mål på 10 procent för innevarande år kvarstår. Däremot nyanseras prognosen för rörelsemarginalen. Enligt tidigare utfästelse skulle den överstiga 12 procent, nu väntas den bli omkring 12 procent.

I mars ändrade vi vår rekommendation för Oriflame från köp till avvakta. Motiveringen var att 2010 riskerade bli ett trist mellanår. Sedan dess har bolaget redovisat usla siffror för första kvartalet och hyggliga dito för andra. Det finns i och för sig ingen anledning att dra för stora växlar på variationer i siffrorna mellan enskilda kvartal. Historiskt har resultaten fluktuerat ganska ordentligt och minst en handfull faktorer påverkar utfallet. Till dessa räknas den aktuella produktmixen, framgång i rekrytering av nya säljkonsulenter, marknadsförings- och försäljningsaktiviteter, antal effektiva säljdagar per kvartal samt, inte minst, valutaeffekter.

I ett företag vars säljorganisation arbetar på provision och där de allra flesta har sminkförsäljningen som ett lönande extraknäck, är det viktigt att rekryteringen fungerar. Det är det som i slutänden driver försäljningstillväxten. De senaste fem åren har antalet säljkonsulenter ökat med runt 20 procent per år. Sedan slutet av förra året har dock tillväxten bara varit ett par procent. Men då rekryteringen är ojämnt fördelad över året är det för tidigt att oroa sig över utvecklingen.

Ett annat frågetecken är om den för bolaget viktiga ryska marknaden har påverkats av sommarens torka och skogsbränder. En rysk konsumentundersökning som publicerades i slutet av augusti pekar på att så är fallet. Den visade att 36 procent av ryssarna ser pessimistiskt på utvecklingen i ekonomin, jämfört med 24 procent i juni. Regionen som omfattar de forna Sovjetstaterna och Baltikum svarar för mer än hälften av Oriflames försäljning och under andra kvartalet var andelen av rörelseresultatet 80 procent.

Sedan i mars har aktiekursen tappat 7 procent medan börsen som helhet stigit 2 procent. Vår vinstprognos för innevarande år om 23,7 kronor per aktie ger p/e 17. Nästa år räknar vi med att vinsten ökar till 30,7 kronor, vilket ger ett p/e-tal på 13 och en rörelsemarginal på 13,7 procent på årsbasis. Det betyder att det långsiktiga marginalmålet åter är inom räckhåll. Sedan Oriflame debuterade på Stockholmsbörsen år 2004 har aktien i genomsnitt handlats till 14,4 gånger vinstprognosen för nästkommande år. En återgång till genomsnittsvärderingen är att lägga ribban lågt men ger ändå en tioprocentig potential i aktien. Riktkursen på sex månaders sikt sätts därmed till 443 kronor och rekommendationen blir köp.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund