Satsar på tillväxt

Nordens största bank har lagt in en högre växel, ökar antalet kunder och tar upp tävlingen med SEB om företagen. Nästa år väntar skördetid och aktien är köpvärd.

KÖP. När Nordeas vd Christian Clausen presenterade rapporten för tredje kvartalet lyfte han fram att banken fått över 100 000 nya kunder hittills i år. Att locka över nya kunder när räntorna är låga och marginalerna pressade är ingen dum idé. När sedan räntorna stiger ökar intäkterna utan någon större insats från bankens sida.

Om kunderna stannar kvar, vill säga. Allt tal om hur viktigt det är med nöjda kunder visar att banken är väl medveten om utmaningen. Så här långt är strategin framgångsrik vilket kan vara en förklaring till att räntenettot bara minskat med 5 procent, till 3,8 miljarder euro, jämfört med de tre första kvartalen 2009. Nästa år tror vi dock att räntenettot utvecklas positivt och prognosen är 5,6 miljarder euro.

Nordea har även lyckats med att öka sin utlåning med 11 procent och den totala kreditstocken uppgår i dag till 314 miljarder euro. Precis som hos bankkollegorna har takten i reserveringar för kreditförluster avtagit och läget är betydligt bättre än för ett år sedan. Hittills i år uppgår kreditförlusterna till 713 miljoner euro, i fjol var motsvarande belopp 1,14 miljarder, men då ingår 108 miljoner som betalats till det danska garantiprogrammet som avslutades i september.

Vi tror att trenden med lägre kreditförluster fortsätter nästa år och hoppas att problemen i Danmark inte sprider sig över sundet. För det är nämligen danskarna som svarar för dryga hälften av årets reserveringar, medan de baltiska lånekunderna bidrar med en tiondel. Bäst är Sverige med en andel nära noll.

Satsningen på stora företag är så pass framgångsrik att Nordea nu väljer att redovisa Corporate Merchant Banking separat. Intäkterna ökar för femte kvartalet i rad och med 23 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol. Senaste kvartalet uppgick intäkterna till 378 miljoner euro vilket är runt 10 procent mindre än vad motsvarande affärsområde hos SEB dragit in. Skillnaden är dock att storföretagen svarar för 44 procent av SEB:s intäkter, men bara 16 procent av Nordeas. Risken finns att det blir tuffare framöver.

Under 2010 har även intäkterna från avgifter och provisioner ökat kraftigt, 25 procent, och vi tror att förbättringen fortsätter nästa år om än i lugnare takt.

Överlag räknar vi med att intäkterna ökar med 6 procent under 2011. Resultatet lyfter än mer i takt med att kreditförlusterna minskar. Vinsten per aktie hamnar troligen på 0,65 euro i år för att öka till 0,76 euro nästa år. Det betyder att aktien handlas till drygt tio gånger vår vinstprognos vilket ger en uppsida på runt 10 procent jämfört med hur banken har värderats historiskt.

För drygt ett år sedan rekommenderade vi köp av Nordea och vi har ingen anledning att ändra vår uppfattning. Däremot justerar vi upp riktkursen från 79 till 81 kronor (8,5 euro).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF