”Stoppa alla dumma påhitt!”
”Stoppa alla dumma påhitt!” Så har Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne själv definierat sitt uppdrag.
Det slagkraftiga uttrycket har hon lånat från rörmokaren Tony som renoverade hennes våning. Enmansföretagaren ”Rör-Tony” gratulerade Carola Lemne till hennes nya jobb som chef på Svenskt Näringsliv och när hon undrade vad han hade för förväntningar ville han att hon skulle ”stoppa alla dumma påhitt”.
– Jag tror att många mindre företagare upplever att det kommer en hel del pålägg på dem som upplevs som dumheter. Det ska rapporteras kors och tvärs om olika saker. Tony och hans kolleger behöver enkla lösningar så de kan få fokusera på det de är bra på, säger Carola Lemne.
Dummaste påhittet för tillfället tycks vara att allt tyder på att regeringen kommer att höja arbetsgivaravgifterna för ungdomar.
– Våra medlemmar upplever det här som oerhört negativt. Man har svårt att förstå att regeringen talar om hur viktigt det är att få ungdomar i arbete, och samtidigt gör det dyrare att ha unga människor anställda.
Carola Lemne berättar att hon nyligen träffat en entreprenör i Göteborg som på två år byggt upp ett företag med 30 anställda. Alla under 25 år gamla. På grund av de höjda arbetsgivaravgifterna för unga tvingas hon nu börja avskeda personalen.
– Företagaren grät när hon berättade om sin situation. Det här går verkligen in i hjärteroten hos människor.
Carola Lemne bjuder också på en annan reflektion kring den förra regeringen.
– När jag talar med våra medlemmar så konstaterar de att den förra regeringen kallade oss för särintresse, men de genomförde många bra reformer. Den nya regeringen talar mycket om vikten av ett starkt näringsliv och en konkurrenskraftig industri. Det låter ju bra, men det första budgetförslaget de kom med upplevdes av många som företagarfientligt, säger Carola Lemne.
Den viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu är att stärka svenska företags konkurrenskraft.
– Med tanke på att det har varit en tuff finanskris de senaste 7–8 åren har vi klarat oss bättre än många andra länder. Men resan har inte varit någon räkmacka, det har gått tack vare politiska beslut som har varit kloka och företag som har jobbat extremt hårt.
– Våra företags kostnadsökningar har varit större än omvärldens. Sverige har haft en reallöneökning som saknar motstycke. Samtidigt har vi ingen inflation och kan inte höja priserna. Och vi tävlar på en världsmarknad där våra konkurrenter sänker priserna. Nu tappar vi i konkurrenskraft gentemot omvärlden. Så den här frågan ligger högst upp på min agenda.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.