SVENSKA ORIENT LINIEN: Lugnet i stormen

Den som söker ett förhållandevis tryggt rederi bör tecknaaktier i Svenska Orient Linjen.

Ett tryggt, lite gammaldags rederi. Det intrycket ger SvenskaOrient Linien, SOL, som avknoppas från Bylock & Nordsjöfrakt(B&N) till Stockholmsbörsens O-lista. Cirka 18,6 miljoner aktierutbjuds, motsvarande 75 procent av B&Ns innehav i SOL. I förstahand skall aktieägarna i B&N få tilldelning. Priset per aktie är16,50 kronor. Teckningstiden är 1-14 oktober och noteringberäknas ske den 29 oktober.

SOL tjänar sina pengar på rederirörelse, inte på köp ochförsäljning av fartyg, vilket kännetecknat de storatankrederierna under de senaste decennierna. Stockholmbörsen hardärför värderat rederier i allmänhet utifrån fartygsflottansmarknadsvärde, snarare än från de oberäkneliga rederiresultaten.Rätteligen bör man jämställa vinstgivande rederier som B&N,Gorthon, som tidigare avknoppats från B&N, samt SOL med andratransportföretag, som ASG och BTL. Dock med reservationen attriskerna är större: priserna på sjöfrakter varierar kraftigt,inte bara över konjunkturerna utan också säsongsvis. SOL tjänartill exempel sina pengar under första halvåret, medan det andragår med förlust.

Men den som är intresserad av rederiaktier gör förmodligen ingendålig affär genom att teckna SOL-aktier. Introduktionpriset ärväl avvägt, med tanke på både substans och avkastning. Prisetmotsvarar 89 procent av det redovisade egna kapitalet, vilketligger under rederibranschens genomsnitt i Affärsvärldensaktieindikator.

Fartygsflottans marknadsvärde i SOL redovisas inte i prospektet,men eftersom flertalet fartyg är förhållandevis nyförvärvadeeller nyligen ombyggda, kan man utgå från att deras bokfördavärde på 1008 miljoner kronor inte ligger långt ifrån vad de kanbetinga på marknaden.

Inte heller med tanke på vinstutvecklingen ter sigintroduktionpriset högt. Vinsten efter faktisk skatt för desenaste redovisade tolv månaderna, juni till och med juni, gerett p/e-tal på nio. Avkastningen på det egna kapitalet, efterfaktisk skatt, ligger på 15 procent. Därmed uppnår emellertidinte SOL sina mål, en avkastning på tolv procent på sysselsattkapital över en konjunkturcykel. För de senaste tolv månadernablev denna avkastning cirka nio procent. De cirka 50 miljonerkronor efter finansnetto som SOL tjänade under perioden borde havarit 75 miljoner.

Hur skall då resultatet förbättras? Utfallet och utsikternaskiljer sig något för de två rörelserna i SOL, linjesjöfart iSOL Lines samt kylsjöfart i SOL Reefers. Under 1996 svarade SOLLines för ungefär två tredjedelar av intäkterna, menkylsjöfarten kommer troligen att få större tillväxt framöver.SOL Lines räknar sina anor från 1911, då BroströmrederietTirfing startade bolaget Svenska Levantlinjen, omdöpt tillSvenska Orient Linien 1927. Traditionen lever. Frakternadomineras fortfarande av skogsindustriella produkter frånSverige och Finland till östra Medelhavet, varifrån båtarnahämtar jordbruksprodukter, främst potatis och citrusfrukter. Somen styrka anges den stabila kundkretsen, både i norr och söder.En annan stryka är flexibiliteten. SOL Lines har fyra egnaRoRofartyg, som alla har lasthanteringsutrustning ombord. Dettager en fördel gentemot främsta konkurrenterna, storacontainerfartyg, som är beroende av landbaserad utrustning förlastning och lossning. För SOL:s fartyg räcker det med 30 meterskaj.

Men containerfartygen, som fraktar billigt i stor skala, är etthot. De pressar fraktraterna och utrymmet för prislyft är litet,även i goda tider. På grund av prispress och svaga volymerredovisade SOL Lines ett kraftigt vinstfall under förstahalvåret 1997, från 14 till 8 miljoner kronor. SOL Lines har enförhållandevis jämn resultatutveckling över året, även om detförsta och det sista kvartalen brukar vara starkare än demellanliggande.

VD Kent Flodberg är övertygad om att avkastningsmålet kommer attuppnås framöver i SOL Lines, genom förbättrade volymer ochrationaliseringar. Överbelastade landsvägar på den europeiskakontinenten talar för ökad användning av sjöfrakter. Nya kunderär exportindustrin i Ryssland och Baltikum. Blir det dessutomfred i Mellanöstern förbättras marknadsmöjligheterna än mer. Enytterligare affär för SOL Lines är att ta hand om fler tjänsterför kunderna, som lagring och distribution till slutkund. SOLReefers, som kom in i B&N 1989, når nu lönsamhetsmålen, efternågra förlustbringande år. Under första halvåret i år tjänadeSOL Reefers 66 miljoner kronor (48). Men helårsresultatet blirlägre, eftersom priser och volymer under andra halvåret ärbetydligt sämre än under det första. SOL Reefers äger sex såkallade Winterfartyg, som kan betecknas som konventionelltkyltonnage. Fartygen transporterar frukt, framför allt bananer,kött och fisk. Viktigaste trader är Sydafrika-Europa, Sydamerika–USA-Europa och Nya Zeeland-Europa. Den egna organisationen iSOL Reefers är mycket liten. Företaget samarbetar med Seatrade(Scaldis Reefer Chartering), som befraktar och opererar fartygen.Seatrades verksamhet omfattar totalt cirka 100 kylfartyg.

Ett problem för kylfartygen är att det är svårt få returlaster.Företagsledningen menar dock att SOL Reefers har godaförutsättningar att använda fartygen för andra produkter änkylvaror, eftersom fartygen är byggda med lastrumsluckor som ärlika breda och långa som lastutrymmet.

Kylfraktmarknaden som helhet väntas växa med 3-4 procent om året.Kapacitet och efterfrågan uppges vara i balans, vilket talar förrelativ stabilitet i priserna. Även SOL Reefers konkurrerar medstora containerfartyg. Men tack vare flexibiliteten väntar mansig kunna bibehålla och även öka marknadspositionerna.

Enligt prospektet skall årets vinst i SOL bli bättre än förraårets vinst på 39 miljoner kronor, allt föreomstrukteringskostnader och kostnader för börsintroduktion.Strukturkostnaderna uppges bli cirka fem miljoner kronor förförtidspensioneringar och personalminskningar.

Affärsvärlden räknar med att SOL efter finansnetto tjänar ca 40miljoner kronor, vilket innebär en vinst per aktie om 1,50-1,60kronor efter faktisk skatt. Den faktiska skatten är obetydlig,då den största utländska nettovinsten uppstår i de femskattebefriade dotterbolagen på Bahamas, vilka äger fem avkylfartygen. Dispositionsmöjligheter i svenska bolag antasreducera faktisk skatt även framöver.

Stadigt rederi

Svenska Orient Linien, 6 mån 6 månmkr 1994 1995 1996 1996 1997Rörelseintäkter 751 766 763 427 471Res. efter finansnetto 28 35 39 61 71Nettokassaflöde -2 -66 -2Soliditet % 35 31 31 34 37Avkast eget kapfaktisk skatt % 8 10 11 14 15Avkast påsysselsatt kapital % 7 9 8 9 9Vinst/aktie efaktisk skatt, kr 1,10 1,37 1,55 2,36 2,61Eget kapitalper aktie, kr 13,70 14,03 14,52 15,6 18,6

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour