”Sverige ligger efter på tv”
Annonsintäkterna för tv-branschen väntas öka med 16 procent i år jämfört med 2009. Och 6 procent för mediemarknaden totalt.* Varför är det ett sådant drag i tv-annonskonjunkturen?
– Det beror på flera saker. Dels har återhämtningen på annonsmarknaden i hela Skandinavien, men särskilt i Sverige, gått fortare än vad många bedömde förra året. Dels ökar tv sin del av de totala reklaminvesteringarna vilket i sin tur för mediet något närmare hur den fördelningen ser ut i övriga Europa. Tv är världens största annonsmedium, men Sverige ligger fortfarande avsevärt efter i andel.
Hur bra går det då?
– Under andra kvartalet – det senaste vi redovisat – ökade vi försäljningen för Fri-tv Skandinavien med 18 procent, exklusive valutakursförändringar. Jag kan inte gå in på några detaljer för det tredje kvartalet, det resultatet tillkännager vi den 19 oktober.
Samtidigt sitter tv-kanalerna fast i årsavtal, emellanåt med stora rabatter. Vad gör MTG när kunderna inte får annonsera som de vill?
– Generellt prioriterar vi de kunder som vi har årsavtal med. MTG har dock fördelen av att ha ett komplett mediehus i Sverige vilket gör att det finns olika sätt att tillgodose nyare kunders behov. Vi har fyra kompletterande fri-tv-kanaler, TV3, TV6, TV8 och TV10.
Kan ni skicka vidare till andra annonsmedier också, som webb-tv?
– Det går att kombinera tv både med radio och med webb. Det är alltid vår ambition, och en av de starkaste anledningarna till vår mediehusstrategi. Det är den som gjort det möjligt för oss att öka våra marknadsandelar på i princip alla marknader där vi verkar.
Kan ni höja priserna?
– Hur MTG jobbar med prissättning i Sverige eller på någon annan marknad diskuterar vi bara med våra kunder. Men alla parter är nog överens om att marknadspriset generellt bör justeras för att säkerställa balansen.
På vissa håll talas det om att införa prisindex. Om efterfrågan på annonser drar i väg får kanalerna höja priserna även på liggande avtal. Är det något ni överväger?
– Hur vi sätter priser stannar mellan oss och våra kunder.
Hur ser det ut för produktplacering, är det lika stor efterfrågan där?
– Ledtiderna för produktplacering och programfinansiering är annorlunda än för annonsmarknaden. Marknadens intresse för den typen av lösningar har ökat på grund av att lagstiftningen ändrades tidigare i år, snarare än av konjunkturen. Men efterfrågan har även ökat eftersom annonsörernas krav på var deras varumärken ska synas blir hårdare. Tv-kanalernas varumärken är starka i den urvalsprocessen hos annonsörerna.
Har ni massor med pengar för att köpa in bra tv-produktioner nu?
– Självklart måste vi hålla en hög och bra nivå på våra tv-produktioner för att attrahera tittare, men det gäller även när marknaden är något svalare. När det gäller planering av programsäsonger går det att göra mindre justeringar och att flytta runt vissa program, men det är rutin.
Vad köper ni in?
– Både när det gäller egna produktioner och inköp tittar vi alltid på program som passar de olika kanalernas profil. Bredare underhållning och drama på TV3, humor och spetsigare underhållning på TV6, aktualiteter och livsstil på TV8 samt sport och fakta på TV10.
* Källa: IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.