”Sverige ligger efter på tv”
Annonsintäkterna för tv-branschen väntas öka med 16 procent i år jämfört med 2009. Och 6 procent för mediemarknaden totalt.* Varför är det ett sådant drag i tv-annonskonjunkturen?
– Det beror på flera saker. Dels har återhämtningen på annonsmarknaden i hela Skandinavien, men särskilt i Sverige, gått fortare än vad många bedömde förra året. Dels ökar tv sin del av de totala reklaminvesteringarna vilket i sin tur för mediet något närmare hur den fördelningen ser ut i övriga Europa. Tv är världens största annonsmedium, men Sverige ligger fortfarande avsevärt efter i andel.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här