”Sverige ligger efter på tv”

Marknaden för tv-annonsering är glödhet, samtidigt som tv-kanalerna sitter fast i rabatterade årsavtal. MTG:s vd Hans-Holger Albrecht vill kunna justera priserna på reklam mer.

Annonsintäkterna för tv-branschen väntas öka med 16 procent i år jämfört med 2009. Och 6 procent för mediemarknaden totalt.* Varför är det ett sådant drag i tv-annonskonjunkturen?

– Det beror på flera saker. Dels har återhämtningen på annonsmarknaden i hela Skandinavien, men särskilt i Sverige, gått fortare än vad många bedömde förra året. Dels ökar tv sin del av de totala reklaminvesteringarna vilket i sin tur för mediet något närmare hur den fördelningen ser ut i övriga Europa. Tv är världens största annonsmedium, men Sverige ligger fortfarande avsevärt efter i andel.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets